Negen op de tien Nederlanders koopt wel eens een bloemetje voor zichzelf. Daar geven ze gemiddeld wel 50% minder aan uit dat voor een boeket om iemand kado te doen. Dat blijkt uit online onderzoek van Topbloemen.nl onder 1.325 personen.
De enquête van Topbloemen leert tevens dat Nederlanders de bloemen voor zichzelf kopen omdat ze het thuis gezellig willen maken. 38% van de mensen geeft aan hiermee ‘het seizoen in huis te halen’, een andere groep zegt het huis zo ‘wat kleur te geven’ (29%). De 1.325 respondenten kiezen het liefst seizoensboeketten (20%) of elke keer een ander soort boeket (48%).
Elke maand verse bloemen
De genoemde wens naar huiselijke gezelligheid blijkt structureel. Ruim 50% koopt minstens elke maand verse bloemen. Van de 1.325 ondervraagde personen zijn er 106 (8%) die nooit bloemen kopen. Op de vraag ‘Hoe vaak koopt u bloemen voor in huis?’ was de respons:
- Af en toe: 30%
- Elke week: 22%
- Elke twee weken: 22%
- Elke maand: 15%
- Nooit: 8%
- Elk kwartaal: 3%
Fysieke winkel Topbloemen
Topbloemen.nl is een bekende naam in de online-wereld. In 2018 verkocht de organisatie ruim 1 miljoen boeketten. Dit jaar verwacht eigenaar Edwin van Arkel met ruim 10% te plussen. Topbloemen wil niet alleen online actief zijn, maar ook meer zichtbaar zijn in het straatbeeld. In mei opende zij hun eerste fysieke winkel in Amstelveen. „Het geeft vertrouwen. We willen zo ons merk nog verder uitbouwen”, geeft eigenaar Edwin van Arkel aan in een recent interview met het Vakblad voor de Bloemisterij. Het streven is om in 2020 meer winkels te openen.