Veiling Rhein-Maas kijkt positief terug op 2020. De Duitse veiling realiseerde een omzetstijging van 11% en kwam uit op €387 miljoen. Door corona maakten kopers meer gebruik van digitale verkoopkanalen van de marktplaats. Desalniettemin blijft de fysieke veilingklok het belangrijkste inkoopkanaal in Straelen-Herongen. De klokken behaalden in 2020 een 8% hogere productomzet dan in 2019.
De digitale verkoopkanalen Kopen-Op-Afstand (KOA), klokvoorverkoop en webshop ontwikkelen zich positief bij Veiling Rhein-Maas. Ze worden door klanten en aanvoerders steeds meer gebruikt. Het aandeel van KOA op de totale veilingomzet bedroeg in 2020 bijna 37 %. In 2019 was dit nog ongeveer 30 %. Daarnaast behaalde klokvoorverkoop in 2020 een recordomzet van €27 miljoen.
Ook de webshop van Veiling Rhein-Maas, die begin van het vorig jaar werd gelanceerd, krijgt volgens de veiling positieve reacties van klanten en aanvoerders. Naast deze digitale verkoopkanalen liet ook klokservice (bemiddeling) een stijging van de productomzet bij snijbloemen en vooral potplanten zien.
Naar tevredenheid
Over het geheel genomen verliep het vierde kwartaal bij Veiling Rhein-Maas naar tevredenheid. Dit geldt voor zowel de verkoop van snijbloemen als potplanten. De verkoop in de adventstijd en richting kerst was op Veiling Rhein-Maas positief. Door de lockdown die vanaf 16 december 2020 volgde was het in eerste instantie voor veel klanten van de marktplaats onduidelijk of de winkels open mochten blijven. Dit vertaalde zich in een aanvankelijk voorzichtige inkoop. Nadat duidelijk werd welke bloemenwinkels in ieder geval in beperkte mate open konden blijven, stabiliseerde de verkoop aan het einde van de kalenderweek 51 weer licht.
Door de Duitse lockdown in december is de omzet van €387 miljoen lager dan de directie in november inschatte. Directeur Cees Hoekstra sprak toen de verwachting uit dat de veilingomzet zou stjjgen van €350 miljoen (2019) naar €400 miljoen.