Veiling Rhein-Maas sluit het eerste kwartaal van 2017 af met een omzetstijging van 2 % in vergelijking met de eerste drie maanden van vorig jaar. Met name de verkoopkanalen klokservice en klokvoorverkoop deden het beter.
Klokservice, de aanvullende inkoopbemiddelingsafdeling van Veiling Rhein-Maas, kon een omzetstijging van meer dan 10 % noteren in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar. Ondanks het ongunstige weer begin van het jaar in Duitsland en de buurlanden en het feit dat de verkoop rond Pasen dit jaar pas in april van start gaat, kon Veiling Rhein-Maas in het eerste kwartaal van 2017 bij alle verkoopkanalen een in zijn geheel positief resultaat en een tevredenstellende navraag optekenen.
De omzet die van januari tot eind maart bij de veiling behaald werd, steeg in vergelijking met het vorig jaar, alhoewel de lage temperaturen begin van het jaar in landen als Italië, Israël, Ethiopië en Kenia een negatieve invloed had op het totale aanbod aan snijbloemen op de veilingklokken.
Het positieve resultaat op de veilingklokken werd onder andere door de steeds nog toenemende interesse voor de digitale verkoopkanalen Kopen-Op-Afstand (KOA) en klokvoorverkoop beïnvloed. Het aantal klanten, dat dagelijks via het KOA-systeem online aan de veiling deelneemt, lag in het eerste kwartaal van 2017 gemiddeld 7 % hoger dan vorig jaar.
Tot het digitale verkoopkanaal klokvoorverkoop, de online inkoop voor de veiling, hebben inmiddels 450 klanten toegang. Steeds meer klanten loggen ook dagelijks in, om het aanbod te bekijken en in te kopen.
Om de ingeslagen weg van groei ook in Oost-Europa te kunnen voortzetten, presenteerden drie representanten van de veiling de marktplaats eind maart op de beurs Expo Flowers & Garden in Boekarest. „Onze relatiebeheerders klanten konden de naamsbekendheid van onze veiling in Oost-Europa vergroten en ze zijn vol vertrouwen, binnenkort meer klanten uit Oost-Europa voor de inkoop bij Veiling Rhein-Maas te kunnen winnen”, zo licht Uwe Bedenbecker toe, directeur van Veiling Rhein-Maas.