De omzet van Veiling Rhein-Maas ligt in de eerste negen maanden van het jaar op nagenoeg hetzelfde niveau als vorig jaar: €272,4 miljoen. Het derde kwartaal verliep door de weersomstandigheden moeizaam.
Het derde kwartaal kende lange perioden van hitte en extreme droogte. Dit gold ook voor de teeltgebieden aan de Nederrijn en in Limburg. Dit weer zorgde voor geringe aanvoer van producten als gevolg van dit weer.
De ongunstige weersomstandigheden waren met name in de eerste helft van het kwartaal merkbaar voor de `Freiland´-producten op de veiling. Het had invloed op de aangeboden aantallen, het tijdstip van verkoop en de kwaliteit van de producten. Tegelijkertijd leidde de terughoudende navraag bij klanten tot lagere prijzen.
Vanaf medio augustus verbeterde de marktsituatie in Straelen-Herongen zich, zodat de productomzet in de laatste twee weken van augustus boven het niveau van vorig jaar uitkwam. Veiling Rhein-Maas noteerde in september een normaal bedrijfsverloop en sloot de maand positief af ten opzichte van het vorig jaar. Door het zeer sterke en recordbrekende voorjaar behaalde Veiling Rhein-Maas in de eerste negen maanden van 2018 een productomzet van €272,4 miljoen, dit lag ongeveer op hetzelfde niveau als het jaar ervoor.
Digitale verkoopkanalen
Het digitale verkoopkanaal klokvoorverkoop blijft zich positief ontwikkelen. Veiling Rhein-Maas ligt op schema ondanks de hete zomerweken, zodat het omzetdoel van €10 miljoen per 31 december 2018 realistisch blijft. Inmiddels hebben 571 klanten van de veiling toegang tot klokvoorverkoop en steeds meer klanten loggen dagelijks in om het aanbod te bekijken en te reserveren.
Het gecumuleerde aandeel van de KOA-omzet (Kopen-Op-Afstand) op de totale omzet lag over de eerste negen maanden van 2018 op 28 %, wat neerkomt op een geringe stijging ten opzichte van het voorgaande jaar.