Nul op rekest bij retailers voor duurzame concepten

Bij retailers hoef je niet aan te kloppen met duurzame concepten, want ze gaan hoe dan ook voor de laagste prijs, duurzaam of niet duurzaam. Dat was de gechargeerde boodschap van Henric van der Krogt op het jaarcongres van Foodlog op 28 maart. Gechargeerd wellicht, maar Van der Krogt kreeg wel bijval van tuinders in de zaal. Onder meer van Pieter Stolk van anthuriumkwekerij Stolk Brothers.

Henric van der krogt

Tot voor kort was Van der Krogt teler van alstroemeria’s, pioenen, anjers en Freilandrozen in Wervershoof. Hij deed dit samen met John van der Hulst. Op dit moment is hij manager van de afdeling selectie, veredeling en zaadteelt van Evanthia Seeds, een veredelingsbedrijf in de sierteelt. Tevens is hij directeur en mede-eigenaar van een bloemenkwekerij in Nanyuki, Kenia.

Ineens hip

Ruim tien jaar geleden is Van der Krogt al de weg ingeslagen naar een duurzamere teelt van gewassen. Naar eigen zeggen onbewust. Het begon met de inzet van minder chemische gewasbeschermingsmiddelen. Gevolgd door het gebruik van minder kunstmest, ook al was dat een stuk lastiger. Hobbymatig trachtte hij tot slot rassen te veredelen die weerbaarder waren tegen ziekten en plagen.

En toen sloeg duurzamer telen aan. „Het was ineens hip”, merkte Van der Krogt. Althans als hij zijn verhaal deed bij consumenten, maar zijn afnemers hadden er geen oren naar. „Ik kan wel voor een duurzaam concept gaan, maar de eerste vraag is en blijft wat kost het. Daar komt het altijd op neer. Toegevoegde waarde stelt bij retailers weinig voor. Er is wel plaats voor duurzame concepten als jouw bloemen in het concept van de retailer past. Dan moet je weer voldoen aan een lijst met eisen waar ik voor pas. Gezamenlijk met afnemer aan een duurzaam, onderscheidend concept werken is een alternatief. Daarmee heb je wellicht een grotere kans van slagen bij de bloemist dan bij de retailer, maar ook dan ben je weer uitwisselbaar omdat 40 collega’s ook met duurzame concepten komen”, uit Van der Krogt zijn frustratie. Al zegt hij er direct bij dat hij enigszins chargeert.

Poot stijf houden

Dat de boodschap van Van der Krogt niet altijd opgaat, blijkt uit het feit dat diverse retailers zich committeren aan duurzame keurmerken zoals bijvoorbeeld Jumbo aan PlanetProof. Ook in dat geval wordt echter de poot niet altijd stijf gehouden, vindt Joris Baecke, portefeuillehouder Plantgezondheid voor LTO Nederland, bezwaarlijk: „Als levering spannend wordt dan wordt er voor een uitweg gekozen, vaak in het buitenland. Dat getuigt niet echt van ketentrouw zijn. Ik verwacht consequentie bij de afnemers van bijvoorbeeld PlanetProof-producten. Dan mag je ervan uitgaan dat de eisen gelden voor alle telers gewassen. Dus ook de buitenlandse. Alleen zo’n eenduidige opstelling is richting de consument geloofwaardig.”

Consumententrouw

Leon Mol van Ahold Delaize geeft direct toe dat AH niet ketentrouw is, maar consumententrouw is. „Dat wij geen lege schappen kunnen veroorloven, snappen de boeren en tuinders die aan ons leveren.” De supermarktketen heeft een eigen protocol voor duurzame producten, waaraan elke leverancier aan moet voldoen. Daarin geeft hij Van der Krogt gelijk, maar veel klachten hoort hij er niet over.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
maurice
maurice
6 jaren geleden

Wie kan ons nu hier in helpen om dit te veranderen ik loop tegen het zelfde probleem aan als Meneer vd Krocht. maar wie gaat hier nu eens in helpen veranderen.