Maairobots rukken steeds verder op. Als hoveniersbedrijf kun je die ontwikkeling niet negeren. Toen de eerste Automowers op de markt kwamen zagen veel hoveniers dit als een bedreiging. Een deel van hun werk werd zo immers weggeautomatiseerd.
Inmiddels zijn robotmaaiers al een tijdje onder ons en hebben hoveniers manieren gevonden om ze in hun bedrijfsvoering te integreren. Drie van hen vertellen hoe zij met deze ontwikkeling omgaan: zelf een vloot aanschaffen, verkopen en onderhouden, of de inzet van de robots inpassen in het onderhoudsplan.
Huur of koop
Braat Makers van Groenbeleving in Den Hout (bij Breda) heeft inmiddels zo’n 30 tot 50 Automower maairobots weggezet, allemaal bij particulieren. „We bieden ze ook wel te huur aan, maar de klant heeft toch een voorkeur voor aanschaf. Ze wegen het aanschafbedrag tegen de huur af”, vertelt Sander Braat.
De Langstraat in Elshout biedt tuinaanleg en -onderhoud en verkoopt tuinmachines. „Met de ene bedrijfstak willen we uren verkopen, met de andere robotmaaiers”, vertelt eigenaar Marcel Muskens. Het bijt elkaar niet. En het is zeker niet zo dat de verkopers structureel robotmaaiers aanraden.
Snoek Puur Groen in Grou en Emmen heeft zo’n 45 Automowers in eigen beheer. Die onderhouden grasvelden rond bedrijven, hotels, fabrieken en woonhuizen. Zij rijden niet per se op een vaste plek, maar kunnen verplaatst worden van het ene naar het andere terrein.
Kansen en oplossing
In het artikel van Tijs Kierkels in Tuin en Landschap 2 komen de drie hoveniers uitgebreid aan het woord. Ze vertellen over de kansen en oplossingen voor uitdagingen die ze gevonden hebben. Klik hier om het artikel in het digitale magazine te lezen (met inlog).
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Toegang tot alle besloten Plus-artikelen: analyses, interviews, opinie, duiding
- Wekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
- Ontvang elke vrijdag het tijdschrift Vakblad voor de Bloemisterij