Nieuwe groenprojecten geselecteerd voor Let it Grow

Acht internationale start-ups gericht op bloemen en planten zijn geselecteerd door het incubatieprogramma Let it Grow van FloraHolland. De acht winnaars zullen op de Royal FloraHolland Trade Fair hun concepten gaan pitchen.

Van de acht deelnemers zijn er vier afkomstig uit Nederland, de andere start-ups komen uit Amerika, Engeland, Denemarken en Duitsland.

  • Bloombox Club (UK) biedt abonnementen aan voor zowel binnen- als buitenplanten.
  • Clorofille (Denemarken) ontwikkelt urban do-it-yourself landbouw. Door planten te kweken kun je met Clorofille zelf zeep, drankjes of eetbare bloemen laten groeien. Clorofille organiseert daarnaast workshops om snoep van bloemen of muziekinstrumenten met planten te leren maken.
  • Overlap (US) is een early stage plant- en techbedrijf dat kunstmatige intelligentietools ontwikkelt om industriële problemen op te lossen. Met hun app kan je van iedere willekeurige plant een foto maken die de plant identificeert, waarna je meteen de mogelijkheid krijgt om deze thuisbezorgd te krijgen.
  • Blumixx (Duitsland) beidt de meest makkelijke groene oplossing voor in de stad. De op maat gemaakte Blumixx-Bag is een kant en klaar planten abonnement. De bloeiende planten worden in een biologisch-net thuisbezorgd.
  • BloemenStorm (Nederland) levert abonnementen op bloembakken aan instellingen en bedrijven, ontstaan uit de reststromen van de bloembollenteelt. Zij worden telkens vervangen zodat continu bloeiende bloemen worden gegarandeerd. Hiermee helpt de start-up een einde te maken aan de verspilling van bloembollen.
  • The Flower Family (Nederland) is een online bloemenservice. Via een gebruiksvriendelijke app kan men verse betaalbare bloemen bestellen. De bloemen komen rechtstreeks van de eerlijke kwekers waarna ze door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt samengesteld worden.
  • Bloesembar (Nederland) creëert dranken van wilde en geurende bloemen, aromatische kruiden, vruchten, zaden en bladeren, die in zowel de stedelijke als de landelijke, ongecultiveerde omgeving met de hand geplukt worden.
  • Mama Botanica (Nederland) inspireert haar publiek via social media meer te doen met groen. Ze deelt kennis over plantenverzorging en geven online én offline workshops. Zo zorgt Mama Botanica voor een nieuwe generatie groene vingers.

Open call

Dit voorjaar schreef Let it Grow een ‘open innovation call’ uit voor ondernemers met groene innovatieve concepten die mee konden dingen naar deelname aan hun succesvolle incubatieprogramma. Er volgden 69 inzendingen uit 15 verschillende landen. Een gerenommeerde jury heeft 8 veelbelovende start-ups geselecteerd die vanaf eind oktober starten met het programma. Alle start-ups hebben positieve invloed op het stadsleven door het inzetten van bloemen en/of planten.

Gedurende het programma dat vijf maanden duurt, zullen alle ondernemers intensief begeleid worden aan de hand van een op maat gemaakt coachingsprogramma. De start-ups gaan toewerken naar de demo day in vorm van het zogenoemde ‘Let it Grow Festival’; een eigen festival waar de start-ups naast een professioneel netwerk en investeerders, ook duizenden consumenten zullen treffen. Daarnaast krijgen de teams € 10.000 om te besteden aan hun start-up.

Let it Grow stelt samen met Royal FloraHolland voor deze start-ups zijn (inter)nationale netwerk en expertise ter beschikking.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties