Nielsen: Koopgedrag zal blijvend veranderen

De omzet bij online partijen is afgelopen weken flink toegenomen. Onderzoeksbureau Nielsen voorspelt dat na het coronavirus het koopgedrag blijvend zal veranderen. Consumenten zullen straks meer online gaan kopen.

Topbloemen, Bakker, Bloomon en Fleurop: deze spelers melden allemaal dat zij de afgelopen weken meer bestellingen hebben binnengekregen. De omzet lag zo’n vier à vijf keer zo hoog dan ‘normaal’. Onderzoekbureau Nielsen deed onderzoek naar het gedrag van mensen en zij voorspellen dat het koopgedrag straks blijvend verandert. Het normale leven is straks niet meer hetzelfde als voor COVID-19. Consumenten die voor de crisis wantrouwend stonden ten opzichte van online winkelen, hebben het gemak ervan ervaren en zullen straks vaker online kopen.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retailing, gaat daar een heel eind in mee. Zij verwacht dat een deel van de mensen inderdaad hun nieuwe gedrag blijft handhaven. „Sportartikelen, spullen voor de tuin en gezondheidsartikelen worden nu ontzettend veel online gekocht. En als dat op deze manier bevalt, blijf je dat doen. Er is dus zeker marktpotentie, maar het zal straks niet in de mate plaatsvinden waarin het nu gebeurt. We gaan het straks ook weer waarderen als we naar de winkels toe kunnen”, nuanceert zij.

Benieuwd hoe andere partijen hier over denken? Weten hoe online spelers de afgelopen periode beleefd hebben? Het hele artikel is hier te lezen en verschijnt vrijdag in het Vakblad voor de Bloemisterij.

 

Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Robert Roodenburg
Robert Roodenburg
4 jaren geleden

Kijk de voorspellingen voor de sector van de afgelopen vijftien jaar er eens op na. Kan men zien hoe vaak ze het bij het rechte eind hadden met hun visie.