Nederlandse bloemist tot dusver tevreden over 2016

De Nederlandse bloemist heeft een goed eerste half jaar achter de rug. De omzet is gestegen met 5,4% ten opzichte van 2015. Daarnaast gingen ook de marge en de winst omhoog. Dit blijkt uit cijfers van Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW).

Na een forse terugval in periode 2008-2012, is er voor het derde jaar op rij sprake van een omzetstijging. VBW ziet de toekomst rooskleurig tegemoet: „Bloemisten die actief ondernemen, heldere keuzes maken voor het segment dat zij willen bedienen en daar hun formule op afstemmen, hebben de mogelijkheid om door te groeien”, aldus Marco Maasse directeur van de VBW.

Consumenten kopen steeds meer snijbloemen en kamerplanten in de hogere prijscategorieën. Daarnaast is het zo dat de bloemist steeds kritischer kijkt naar zijn kosten en daar meer en meer succesvol in is. Het netto bedrijfsresultaat is mede daardoor in de eerste helft van het jaar dan ook toegenomen van 9,6% in 2015 naar 10,8% in de eerste helft van 2016.

Bloemen als lifestyle en hip product neerzetten
Kansen zijn er volgens Maasse volop. Deze liggen onder meer op het vlak van (groene) planten die weer helemaal ‘in’ zijn, het goed bedienen van de doelgroep 25-40 jaar en het hebben van een op de doelgroep afgestemde omni-channel-strategie. „37% Van de consumenten tussen de 18 en 40 jaar koopt bloemen. Daar zit nog flink wat ruimte voor groei. Het is aan de bloemist om bloemen voor deze doelgroep neer te zetten als een lifestyle product, dat hip is en een zekere status bevestigt.”

Internet verkopen stijgen
Op dit moment wordt ruim 11% van de bloemen via het internet verkocht. Deze markt is groeiende. Een groot deel van de internetaankopen vindt direct of indirect plaats bij bloemisten. Maasse: „Ook hier liggen kansen voor de bloemisten. Veel websites bieden ruimte tot verbetering, zodat zij nog meer recht doen aan wat met name de jongere doelgroep wil aantreffen (eigentijds bloemwerk, gemak). Zorg ervoor dat je website je online visitekaartje is en dat je een goede webshop biedt zodat de klanten eenvoudig bij jou kunnen bestellen.”