Nederland speelt belangrijke rol in rozensector

„Er zijn geen slechte rozentelers in Nederland”, zegt productmanager Fer Schoneveld van Royal FloraHolland (RFH) tijdens het interview. We spreken de situatie in de internationale rozensector. Een dynamische sector waarin de veiling en Nederlandse telers een belangrijke rol in spelen.

In areaal kan Nederland al geruime tijd niet op tegen rozentelers uit Kenia en Ethiopië. We hebben het anno 2019 over respectievelijk zo’n 170, 3.100 en 1.200 hectare in die landen. Om het belang van de import­roos te duiden: 61% aandeel in veilingomzet roos RFH en 78% van de stuks. De rest zijn rozen uit Europa. Het areaal rozen in Kenia breidt uit, vooral bij bedrijven die direct en niet via RFH afzetten. In Ethiopië is de situatie stabiel. In Nederland krimpt het areaal licht; sinds 2000 jaarlijks gemiddeld 5%.

2018 was geen best rozenjaar

De productgroep roos noteerde in veilingcijfers over 2018 een krimp van 7% in volume en 6%  krimp in omzet. Dat resulteert in een iets lagere middenprijs. „Voor Nederlandse rozentelers was 2018 geen best jaar. In 2017 waren de middenprijzen overigens best goed. De krimp van 2018 komt echter vooral door weersinvloeden en stakingen in Afrika”, aldus productmanager Schoneveld.

Ondanks forse kosten positief rendement

Kosten voor arbeid, energie en arbeid zijn fors op rozenkwekerijen in Nederland. Navraag bij telers en adviseurs leert dat meerdere bedrijven nog steeds in staat zijn om een positief rendement te behalen. Continu streven naar het leveren van topkwaliteit is daarbij basisvoorwaarde geworden. En afnemers maatwerk leveren, dat gaat steeds verder. Ondertussen neemt de concurrentie van importrozen toe. Rond Valentijn kwamen er bijvoorbeeld weer meer rode grootbloemige Keniaanse rozen op de veiling. Andere cultivars en kwaliteiten, maar desondanks flinke onbalans in de markt als gevolg. Dat is voor niemand goed, zeggen velen.

Het volledige artikel over de rozensector vind je terug in het Vakblad voor de Bloemisterij van week 16 en in ons digitale magazine (met inlog).

 

 

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties