„Nederland geeft de Chinese markt te makkelijk weg aan de Zuid-Amerikanen.” Dit vindt voormalig directeur van Royal FloraHolland Lucas Vos.
Vos reageert op LinkedIn op de twijfels die Paul Hoogenboom, directeur van Holex Flower afgelopen week in de Bloemisterij uitte over ‘de verhalen van Lucas Vos.’ „Volgens hem kon China een miljardenmarkt voor Nederland worden. Dat gaat niet gebeuren”, zei Paul Hoogenboom.
„Beste Paul – ik heb denk ik nooit beweerd dat China een miljardenmarkt kon worden. Ik vind wel, en nog steeds, dat Nederland deze markt te makkelijk weg geeft aan de Zuid- Amerikanen”, schrijft Lucas Vos, die tegenwoordig president is van Stolt Tankers, een onderdeel van Stolt-Nielsen Limited.
Volgens de voormalig directeur van Royal FloraHolland hebben zeker de kwekers in Kenia en Ethiopië de Chinese markt in de toekomst hard nodig. „Ook vind ik verstandig dat de RFH-kweker zich niet alleen richt op de Europese markt, maar naar buiten treedt en dan is China een goeie plek om te zijn. Maar goed – het heeft tot nu toe niet zo mogen zijn. Wie weet in de toekomst. Ik wens in ieder geval iedereen in de sierteeltmarkt ontzettend veel succes.”
Een van de ambities van Vos was om internationale markten open te breken. Royal FloraHolland was onder zijn bewind kortstondig actief op de Amerikaanse markt. In Turkije probeerde een RFH-team de importtarieven op bloemen en planten te slechten. De activiteiten op de VS en Turkije zijn gestopt.
Een derde markt waar de veiling veel potentie in zag was China. Hier is de veiling nog altijd actief, ze heeft vestigingen in Sjanghai en Guangzhou. RFH faciliteert transacties tussen leden en met name de Chinese groothandel en doet ook zaken met e-commerce bedrijven. Distributie verloopt via een logistiek bedrijf. Daar lees je hier meer over.
Verder open
Hoogenboom is ervan overtuigd dat China niet een grotere markt gaat worden dan Amerika. De export van Nederlandse bloemen naar Amerika is nu rond €100 miljoen.
Hoogenboom: „De import van bloemen wordt in China bepaald door 20 groothandelaren. Dat gaat veranderen, zoals dat 30 jaar geleden in Amerika gebeurde, want ik geloof wel dat China verder open gaat en dat er nog groei in zit. Chinezen willen laten zien dat ze geld hebben en houden van luxe bloemen. Maar je praat niet over een markt van vele honderden miljoenen euro’s uit Nederland.”
Lees hier het volledige interview met Hoogenboom in het digitale magazine van de Bloemisterij.