Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) kan de reputatie en waarde van een bedrijf versterken. De praktijk wijst uit dat bedrijven met een (maatschappelijke) missie en visie op de lange termijn financieel succesvoller zijn. Dat was de centrale boodschap tijdens de elfde editie van het Westland Event dat op 4 oktober werd georganiseerd.
Gaan maatschappelijk verantwoord ondernemen en geld verdienen samen? Edith Bentvelsen, managing director van Ter Laak Orchids, is er zeker van overtuigd: „De buitenwereld vraagt van ons dat we ons maatschappelijk verantwoord gedragen. Efficiënt omgaan met ruimte, energie en water. Emissieloos kweken. Goede arbeidsomstandigheden creëren. En veel bedrijven willen dat ook zelf.” Ze vraagt zich wel af wat mvo precies is en hoe ver ondernemers daarin gaan. „Waar ligt de balans? Want uiteindelijk moet er ook gewoon winst gemaakt worden.”
Duurzaam produceren vraagt volgens Bentvelsen ook om innovatie. En dat wordt steeds complexer. „Wij als Ter Laak Orchids hebben vorig jaar onze daglichtkas in gebruik genomen, wat ons een energiebesparing van zo’n 50% op jaarbasis oplevert. Dat is winst, maar we moeten blijven innoveren, want stilstand is achteruitgang. Maar hoe zorg je ervoor dat je voldoende tijd blijft steken in innovatie en niet opgeslokt wordt door de drukte van alledag.”
Meest duurzaam volgens ecomodernisme
De maatschappelijke uitdagingen, van deze tijd roepen om modern ondernemerschap, redeneert Karin Zwinkels, wethouder Economische Zaken en Kennis & Innovatie gemeente Westland. De kunst is volgens haar bij te dragen aan maatschappelijke problemen en daar als bedrijven zelf ook sterker van te worden.
Volgens journalist Hidde Boersma is de glastuinbouwsector één van de meest duurzame teelten, volgens het eco-modernisme. Het ecomodernisme is een stroming in het debat over duurzaamheid. Ecomodernisten geloven dat verdere modernisering van de maatschappij zal zorgen voor duurzaamheid.
Lees in de Bloemisterij van 5 oktober een uitgebreider interview met Edith Bentvelsen.