Royal FloraHolland voert het kostenmaker = kostendrager steeds verder door. Wat betreft doordraai ligt het anders. De stort- en doordraaikosten voor A1-kwaliteit neemt de veiling voor rekening. FloraHolland ziet geen aanleiding om dit beleid aan te passen. Ook niet na de hoge doordraaikosten in de maanden maart en april.
Hoeveel geld heeft het de veiling gekost toen maandag 16 maart bijna de helft van alle bloemen en planten doordraaide?” Ed van der Lee, tulpenkweker uit Ursem, vraagt het zich af. Hij begrijpt niet waarom Royal FloraHolland de doordraai- en stortkosten niet doorberekent aan kwekers.
Royal FloraHolland heeft dit jaar te maken gehad met hoge doordraaicijfers. In een normaal jaar ligt dit percentage op zo’n 1,2%, al verschilt dit per product. Bij gerbera wordt gemiddeld genomen 85% verkocht en draait 15% door.
Dit jaar zijn alle cijfers anders. Tot en met week 11 verliep het nog als normaal. Wat er op maandag 16 maart gebeurde (een doordraaipercentage van 46%) was nooit eerder voorgekomen. Door over te stappen op de noodmaatregelen, lukte het FloraHolland om het percentage doordraai binnen enkele dagen onder de 20% te krijgen. In week 19 werd nog 0,4% van de handel niet verkocht.
3.000 extra manuren
Over de kosten die daarmee samenhangen, doet de veiling geen uitspraken. Ook niet over hoeveel het maandag 16 maart gekost heeft om alle bloemen te storten en te vernietigen. „Ik heb dit ook nog niet in beeld. Maar ik weet wel dat we 3.000 extra manuren nodig hebben gehad om alle bloemen en planten te vernietigen. Tel daar de stortkosten bovenop. Het waren geen prettige weken. Ook de veiling heeft flinke klappen moeten opvangen”, zegt Frans Paas, manager kwaliteit bij FloraHolland.
Lees hier alvast meer over de kosten voor doordraai in het digitale magazine van de Bloemisterij.