Mitchell van Roij: ’Innovatie vraagt om een divers netwerk’

De tuinbouw is te veel naar binnen gekeerd, concludeert Mitchell van Roij, onderzoeker van Hogeschool Arnhem-Nijmegen. In samenwerking met Hillenraad Partners heeft hij onderzoek gedaan naar de innovatiekracht van de tuinbouwsector. „Voor radicale innovatie is een divers netwerk nodig om verschillende soorten kennis te kunnen combineren.” Tijd voor de tuinbouw om de vensters open te zetten.

Is er te weinig radicale innovatie in de tuinbouw?
„Tuinbouwbedrijven zijn daar wel mee bezig, maar ze weten niet hoe ze dit efficiënt en betaalbaar kunnen toepassen. Ik zie vaak dat tuinbouwondernemers voorzichtig zijn in het delen van echt vernieuwende kennis. Ze willen de resultaten zelf als eerste naar de markt brengen. Radicale innovaties zijn echter zo complex, dat de oplossing niet binnen één bedrijf is te vinden.”

Zijn MKB-bedrijven gewoon niet te klein voor radicale innovatie?
„Nee. Uit mijn onderzoek blijkt dat er een verband is tussen diversiteit van het netwerk en de innovatiekracht van een bedrijf. Met een diverser netwerk bestrijk je verschillende kennisgebieden die je kunt combineren. Veredelaars bijvoorbeeld moéten wel innovatief zijn, en je ziet dat hun netwerken dan ook diverser zijn dan het gemiddelde in de tuinbouw. Als je de diversiteit een cijfer geeft tussen 0 en 1, dan zitten veredelaars op 0,7, terwijl telers en handel rond 0,4 scoren.”

Lees het hele interview in Bloemisterij 9 of direct in het digitale magazine (alleen voor digitale abonnees).

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties