Ministerraad veegt luchtvrachttaks van tafel

De vliegbelasting op vrachtverkeer gaat niet door. Dit heeft de Ministerraad vanmiddag besloten. De vrachttaks zou slecht geweest zijn voor de positie van Schiphol.

De vrachttaks was onderdeel van de belasting op luchtvaart in het algemeen. De belasting ging om een tickettaks en een heffing op vrachtvliegtuigen. De Tweede Kamer had de wet al aangenomen.

Tijdens het debat in de Tweede Kamer over de belasting op luchtvaart uitte een aantal politieke partijen echter hun zorgen over de vrachttaks. De taks zou ervoor zorgen dat vrachtvluchten worden weggedrukt en de impact op de werkgelegenheid en concurrentiepositie van bedrijven die van luchtvracht afhankelijk zijn zou enorm zijn. In opdracht van staatssecretaris Hans Vijlbrief (Financiën) deed SEO onderzoek.

6.500 banen

Uit dat onderzoek bleek dat als vrachtvluchten nog eens een belasting krijgen van 58% boven de luchtvrachtgelden ze hun operaties verleggen naar Luik, Brussel, Frankfurt, Luxemburg of andere luchthavens. Daar is een berekening op gemaakt en daaruit bleek dat de taks alleen al voor de logistieke sector 6.500 banen kost, doordat hele logistieke clusters wegtrekken. Al die partijen rondom Schiphol en Maastricht, van expediteurs tot douane-agenten, magazijnmedewerkers en truckchauffeurs zouden wegtrekken. De impact op de bloemenveiling en bloemenhandelaren was hier niet in meegenomen.

De Eerste Kamer heeft een deskundigenbijeenkomst gehouden. Daarbij hebben alle partijen aangegeven dat de taks niet werkt. Het levert geen CO2-besparing op, het levert te weinig op voor de schatkist en tegelijkertijd is er het risico dat Maastricht Aachen Airport volledig wegvalt en dat Schiphol een derde van zijn vrachtvolume verliest.

Als de Eerste Kamer had ingestemd met de vrachttaks dan had ze per 1 januari 2021 in werking getreden. De tickettaks gaat wel door. Doordat de vrachttaks niet door gaat, gaat het tarief van de vliegbelasting voor passagiers omhoog naar €7,45 per vertrekkende passagier. Een wijziging op het wetsvoorstel wordt nu voor advisering aan de Raad van State gezonden.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties