De coronacrisis brengt veel ondernemers in moeilijkheden. De omzet valt weg terwijl veel kosten gewoon doorlopen. Dan kan er een moment komen dat telers niet meer aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Wat dan? „Probeer iets te regelen voordat de factuur vervalt”, zegt zelfstandig adviseur Mike Zorn (Debets & Credits). Hij staat bedrijven bij die willen beëindigen.
„Schuldeisers waarderen het als je zelf het initiatief neemt. Op het moment dat een aanmaning op de deurmat ligt en de crediteur gaat bellen, wordt de toon van het gesprek anders. Je kunt beter zelf contact opnemen. En ga nooit akkoord met een betalingsregeling die je niet kunt nakomen, ook niet als je onder druk wordt gezet.”
Maar gaat de schuldeiser akkoord met uitstel? Die wil gewoon zijn geld zien.
„Dat is een kwestie van goed onderhandelen. De schuldeiser kan dreigen: als je nu niet betaalt vraag ik een faillissement aan! Dan moet je als teler sterk in je schoenen staan. ’Wat wil je nu? Dat ik je terugbetaal? Of dat we zo meteen allebei met lege handen staan?’ Een adviseur kan daar van een afstand naar kijken. Hij kan zeggen: ’Oké, vraag dat faillissement maar aan. Dan zijn we snel klaar en hebben we allebei niks.’ Want ook de schuldeiser moet zich bij zijn leidinggevende verantwoorden waarom hij niks krijgt. Hij heeft meer baat bij een goede regeling dan bij het faillissement van een klant.”
Lees het hele interview met Mike Zorn vrijdag in Bloemisterij 14 of meteen in het digitale magazine (alleen voor digitale abonnees).