Uit onderzoek van Bloemenbureau Holland blijkt dat de consumenten positiever aankijken tegen bloemen en planten sinds corona. Tweederde van de consumenten verwacht dat zij net zo veel bloemen en planten blijven kopen in de toekomst.
Van de kerndoelgroep van Bloemenbureau Holland, de Aesthetic Explorer, vindt 77% dat bloemen en planten de sfeer in huis of op kantoor verhogen. Gemiddeld is dit 10% hoger dan wat deze groep voor corona aangaf, zo blijkt uit het onderzoek dat door bureau Motivaction is uitgevoerd.
Bijna een kwart van de consumenten heeft dit jaar voor het eerst bloemen of planten online gekocht. Eenzelfde percentage gaf aan vaker bloemen bij anderen te bezorgen dan voor de pandemie. Met name de millennials staan positief tegenover het thuisbezorgen en kopen online meer dan gemiddeld.
Op het moment van het onderzoek (februari 2021) gaf tweederde aan dat de financiële situatie onveranderd was. Zo’n 20% meldde dat de situatie erop achteruit was gegaan en 15% verwacht dat dit misschien nog kan gebeuren het komende jaar. Deze vooruitzichten zijn toch positiever dan eind 2020, toen het onderzoek ook werd afgenomen.
Kijkend naar de financiën, verwacht 63% van de ondervraagden evenveel bloemen en planten te zullen kopen voor zichzelf of voor een cadeau(64%). Zij zijn niet van plan te minderen. Dit percentage ligt hoger ten opzichte van eind 2020.