Millennials kopen steeds vaker bloemen en planten en zijn dus een interessante doelgroep voor sierteeltmarketeers. Op het derde NIMA Sierteelt Marketing Event, dat gehouden werd op 25 september, kregen de aanwezigen tips hoe je deze groep kan bereiken.
Wereldwijd zijn er twee miljard millennials. Zij kopen vaker bloemen en planten dan vijf jaar geleden. Royal FloraHolland doet wekelijks onderzoek onder consumenten. Uit de cijfers blijkt dat in Nederland vijf jaar geleden 25% van de bloemenkopers tussen de 18 en 39 jaar was. Dat is met 6% toegenomen. In Duitsland bedraagt het percentage momenteel 45%. Jongeren kopen vaker planten. In Nederland heeft 56% van de plantenkopers een leeftijd tussen de 18 en 39 jaar.
Millennials, geboren tussen 1980 en 2000, zijn ‘tech lovers’, kritisch en vinden het belangrijk dat een bedrijf oprecht is en niet zomaar een verhaal verkoopt. „Don’t act social, be social”, zo zei Dennis van der Lubbe, directeur van Bloemenbureau Holland. De jongeren houden van merken die een bijdrage leveren aan de wereld.
Meer lezen over deze generatie en dit evenement? Lees het volgende week in Vakblad voor de Bloemisterij, nummer 40.