”Of het nu een zachte of harde Brexit wordt. Pijn doet het voor de sierteelthandel”, aldus Matthijs Mesken, directeur van VGB. Hij reageert het akkoord dat de EU en Groot-Brittannië hebben bereikt over de voorwaarden van Brexit.
Volgens Mesken had de onzekerheid langer geduurd als het akkoord niet was bereikt. „We weten nu in ieder geval zeker dat Brexit doorgaat. Nu kunnen EU en Groot-Brittannië in ieder geval gaan werken aan de handelsakkoorden. Anders hadden ze daaraan pas na de zomer begonnen en wat kun je dan nog doen in een half jaar. Het is goed dat we de eerste fase achter de rug hebben, maar het zal niet eenvoudig zijn.”
Politici kunnen nu gaan praten over handelsakkoorden. Volgens Mesken beginnen daarmee de moeilijkheden. „We hebben geen inzicht in waar de onderhandelingen op uitdraaien. Wat gaat er geregeld worden? We hebben te maken met dagverse producten. Moeten die straks aan de grens wachten voor fytosanitaire controles, administratieve handelingen of douanecontroles? Het vertraagt het logistieke proces en dat kost geld. Donald Tusk (president van de Europese Raad red) zei: Het moeilijkste stuk begint nu pas. Het gaat nu over inhoud, het gaat de diepte in.”
De VGB-directeur wijst erop dat het niet bekend is of er een harde of zachte Brexit komt. „Een hoge of lage importheffing. In beide gevallen doet het pijn aan beide kanten. ”Ik hoop in ieder geval dat als er controles komen dat die op een logische plek gaan plaatsvinden. Dat vrachtwagens met bloemen en planten met de juiste papieren aan de grens kunnen doorrijden en niet opengemaakt worden. Het zijn geen wasmachines of koelkasten die urenlang stil kunnen blijven staan. Het gaat om versproducten.”
Mesken geeft verder aan dat het voor het bedrijfsleven moeilijk is. „Bedrijven weten niet hoe ze zich moeten voorbereiden omdat ze niet weten wat er gaat gebeuren. Er gaat bovendien bijna 1 miljard aan bloemen en planten heen. Dat kun je niet zomaar naar andere landen afzetten.”
Transport en Logistiek Nederland (TLN) zegt positief te zijn over akkoord tussen EU en Britten. Ze acht een ‘zachte Brexit’ waarschijnlijk en dat is goed nieuws voor Nederlandse transportbedrijven die zakendoen in Groot-Brittannië. Als de EU en Groot-Brittannië er nu niet uit waren gekomen was een ‘harde Brexit’ in 2019 waarschijnlijker. Dan zou de handel tussen de EU en Groot-Brittannië flink beperkt worden, wat de Nederlandse transportsector zou schaden.
Hoewel de kans op een harde Brexit nu kleiner wordt, is het nog steeds onzeker op welke manier de EU en de Britten uiteindelijk uit elkaar gaan. TLN-voorzitter Arthur van Dijk: ‘De echte ontvlechting blijft natuurlijk nog steeds een uitdaging.’ De voorkeur van TLN gaat uit naar deelname van Groot-Brittannië aan de Europese Economische Ruimte (EER), als lid van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA). IJsland, Liechtenstein en Noorwegen hebben op dit moment zo’n relatie met de EU.