Het recordniveau van € 6 miljard exportwaarde met bloemen en planten vanuit Nederland blijft ondanks een krimp van 1% tot en met september in zicht. Dit blijkt uit nieuwe gegevens van Floridata. Structureel dit jaar zijn de groei bij planten, de krimp bij bloemen, de toename van de export naar Oost-Europa en de kleinere spreiding.
Afgelopen september was een matige maand voor de bloemen- en plantenexport. Bij de bloemen was er een terugval van 6%, waardoor de totale exportwaarde in dit segment 2% onder het niveau blijft van vorig jaar op € 2,8 miljard. Pot- en tuinplanten deden het met een bescheiden plusje beter en hiermee realiseerde de Nederlandse groothandel tot en met september een toename van 2% tot € 1,8 miljard.
Per saldo stokt hiermee de totale exportwaarde op € 4,6 miljard en dat is € 27 miljoen (0,6%) minder dan vorig jaar. Voor het tweede achtereenvolgende kwartaal is de exportwaarde kleiner dan het vergelijkbare vorige jaar. De zestien kwartalen daarvoor was er steeds een stijging.
”Als in het laatste kwartaal een stijging van 1,4% ten opzichte van vorig jaar wordt gerealiseerd haalt de Nederlandse groothandel weer het record van € 6 miljard. Dat is realistisch”, aldus directeur Matthijs Mesken van VGB.
Digitalisering zet door
Uit de analyses van Floridata blijkt, dat de digitalisering doorzet. De elektronische melding door aangesloten exporteurs van facturen groeit sterk en dat duidt op meer transacties en per transactie kleinere volumes. ”Voorraden worden teruggelegd in de keten. Dat kan dankzij digitalisering, waarmee risico’s worden verkleind en beter maatwerk kan worden geleverd”, verklaart Van den Berg.
Ook het aantal debiteuren bij Floridata neemt toe. Dat komt doordat afnemers steeds vaker online via de groothandel bij kwekers bestellen. Webshops nemen inmiddels in de business-to-business bij de bloemen en planten een belangrijke plaats in. ”Ook door voorop te lopen in e-commerce versterkt de Nederlandse groothandel zijn positie in de internationale bloemen- en plantenbranche, waarin de concurrentie overigens toeneemt”, weet Mesken.
Top-10 krimpt, spreiding matigt
De top-10 afzetlanden nam tot en met september bijna 2% minder in omzetwaarde af ten opzichte van vorig jaar. De grootste krimp met 6% tekende zich af in Italië. Daarbij verdubbelde de afzet via retailkanalen volgens achterliggende statistieken van Floridata sinds 2014 tot circa 13%. Ook de afzet via de Italiaanse groothandel is gekrompen en wel tot 58%.
Directeur Melissa Amoroso van Melimex herkent deze ontwikkeling. ”De onzekerheid is door de politiek instabiele situatie groot en daardoor is het consumentenvertrouwen minder. Dat heeft z’n weerslag op de bestedingen”, is haar ervaring. Ook de complexere financiering in Italië door de problemen bij banken beperken de handel in sierteeltproducten. ”Daarnaast is het te warm geweest”, verklaart Franck Pohu van Profitplant de terughoudendheid bij klanten in Italië en in Frankrijk. ”Dat vraagt van ons meer activiteiten om de gang erin te houden.” Amoroso en Pohu bevestigen de trend van kleinere transacties in een hogere frequentie. ”Dat betekent ook meer werk”, aldus Pohu. ”Terwijl de marges onder druk staan”, vult Amoroso aan.
De exportspreiding naar meer landen lijkt te matigen. De toename van de exportwaarde naar Rusland temporiseert en ligt nu op plus 11%. Polen staat inmiddels op een stabiele vijfde positie in de rangorde van exportlanden met een plus tot en met september van 8%. Door de matige koers van het Britse pond is de achterstand richting het Verenigd Koninkrijk ruim 2% en de verwachtingen zijn met het oog op de naderende Brexit versomberd.