Maarten Luther belemmert afzet Allerheiligen en Allerzielen

Het effect is minder groot dan vroeger, toch zijn Allerheiligen en Allerzielen op 1 en 2 november voor de bloemen- en plantenexport een impuls.  In veel traditionele afzetgebieden in Europa noteerden VGB-leden de gebruikelijke extra verkopen. De inkoopwaarde liep evenwel niet op. In Duitsland belemmerde een extra vrije dag op 31 oktober dit jaar de afzet.

”Absoluut is er extra vraag”, meldt Luc Janssen van de gelijknamige groothandel in Maastricht over de actuele bloemen- en plantenmarkt vlak voor Allerheiligen en Allerzielen. Als leverancier in de Euregio heeft hij in meerdere landen een beeld van deze speciale bloemendagen op 1 en 2 november. ”In Nederland zien we de spin-off wel teruglopen, in België worden bloemen en planten extra verkocht en in de Duitse regio die we bereiken leeft het volop”, is zijn ervaring.

Koen Heijl van de op Duitsland gespecialiseerde groothandel W.K. Heyl jr constateerde eind vorige week een oplopende vraag. Toch verwacht hij dit jaar geen bijzondere afzet. Op 31 oktober herdenkt Duitsland de vijfhonderdste verjaardag van de door Maarten Luther ingezette hervormingen. Winkels op de grootste afzetmarkt van Nederlandse bloemen en planten zijn vanwege die extra vrije dag gesloten.

Substantieel meer

”Substantieel meer, dat nog altijd, maar niet meer in de extreem grote aantallen van eertijds”, meldt Ruud Koek van Hamifleurs over de Italiaaanse markt.

In Spanje blijven de katholieke gedenkdagen een belangrijke factor om met bloemen en planten gevoelens over te brengen.

Wim Ton van Floris Holland wijst erop dat Allerheiligen en Allerzielen in bepaalde streken in Frankrijk belangrijke vierdagen zijn. ”En dat geldt in België nog voor het hele land.” Hij constateert verder, dat de inkoopwaarde door de extra vraag niet hoger ligt.

Dat stelt ook directeur Piet van Kampen van DGI vast. ”De trend is, dat er meer gelet wordt op de prijs. Mogelijk doordat eerder dit jaar bloemen duur waren.” Chrysant, zowel bloem als plant, blijft het populairste product in de aanloop naar 1 november. ”Daarvan is in Italië misschien wel 80% van eigen, lokale productie”, schat Koek. ”Wij hebben een aanvullende rol.”

Van Kampen en Ton bevestigen dat. ”We zien toch ook wel dat andere bloemen populairder worden. Mede dankzij het brede assortiment kunnen wij daar vanuit Nederland prima in voorzien”, aldus Ton. De Nederlandse bloemen- en plantenexport lag na de eerste drie kwartalen dit jaar bijna 6% hoger dan vorig jaar en nadert dit jaar de omzetwaarde van € 6 miljard.

 

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties