Volgens Lucas Vos kan FloraHolland niet overleven als ze geen goede relatie met haar klanten heeft. Dat zegt de nieuwe algemeen directeur deze week in een interview met het Vakblad voor de Bloemisterij.
Vos zegt dat het voor hem heel belangrijk is dat FloraHolland het kwekersbelang dient door klantgericht te gaan denken. „Het gaat om de klant. Als we hen beter bedienen is het ook goed voor onze kwekers.”
De algemeen directeur zegt daar wel bij dat als de klanten de kwekers niet verder de keten in nemen ze een probleem hebben. „Ze moeten zorgen dat kwekers zicht krijgen op wat de consument wil. Zodat ze hun product kunnen aanpassen. Als klanten een gordijn optrekken krijgen ze het moeilijk met mij.”
Volgens Vos maakt de veiling door eigen toedoen niet duidelijk wat mensen van haar kunnen verwachten. „Daarom vindt ook iedereen iets van ons en verwacht iedereen wat anders van ons. Ik heb het gevoel dat we aan iedereen proberen toe te geven en daardoor geen focus hebben. Wij doen veel dingen en de Nederlandse sierteelt weet niet wat onze rol is.”
Hij geeft in het interview onder meer verder aan dat FloraHolland haar rol goed moet kennen. „We moeten faciliteren en niet uit macht, maar uit kracht handelen. We moeten niet gezien worden als die monopolist. We moeten veel meer erover nadenken hoe we de logistieke en financiële functie en kennis beter kunnen uitbuiten voor de sierteelt.”