Allerheiligen is in Brazilië een vrije dag, maar dit jaar werd er op de ICT-afdeling van Veiling Holambra gewerkt. Alle systemen werden opnieuw opgestart en klaar gemaakt voor de introductie van de elektronische aanvoerbrief.
Ik hoor u denken: ‘Hebben ze die dan nog niet bij Veiling Holambra?’ Nee, en dat heeft met name te maken met de regels die de overheid ons oplegt. Om digitaal te gaan met de aanvoerbrief moesten we speciale toestemming krijgen van de overheid van de staat São Paulo. De aanvoerbrief geldt binnen de staat São Paulo als een factuur. Fiscalisten moeten deze onderweg kunnen controleren.
Het heeft ons veel tijd en geld gekost om de overheid te overtuigen dat ons elektronische proces goed verloopt en dat te allen tijde onze gegevens te controleren zijn. We moeten zelfs een video maken van het oude en het nieuwe proces! Maar eindelijk kunnen de leden en de coöperatie profiteren van de voordelen van een elektronische aanvoerbrief.
Hier geen leveranciers van software voor een eab, zoals AntEater, SDF, Novasoft of Priva. Coöperatie Veiling Holambra heeft alles zelf ontwikkeld en in de hand. Dat scheelt een hoop afstemmen met bedrijven en hun pakketten. Zelf was ik in 1996 ooit projectleider eab in Aalsmeer. Dat is 21 jaar geleden!
Loopt onze veiling dan zo achter? Nee hoor, op andere vlakken zijn we erg innovatief. De komende weken gaan we aan de leden een prachtig voorstel doen om met ons digitaal platform een grote sprong voorwaarts te maken. Op 23 november mogen de leden op de algemene ledenvergadering hun stem over ons voorstel uitbrengen. Ik kan er dan ook nog niet veel over zeggen, anders dan dat ik, het bestuur en de managers er erg enthousiast over zijn.
Allerheiligen is overigens bij ons goed verlopen. Het is in Brazilië een echte piekperiode. De verkopen naar de klanten zijn goed geweest. Zo was er een tekort aan potchrysanten. Er was ook veel verkoop in de winkels. Niet alleen de potchrysanten zijn populair. Ook kalanchoë´s zijn steeds meer in trek voor Allerheiligen. Bloemen en planten krijgen steeds vaker een mooie plaats vooraan in de supermarkten en de consument weet steeds beter dat er hier goede bloemen en planten te koop zijn voor een redelijke prijs.
André van Kruijssen,
CEO Veiling Holambra, Brazilië