Afgelopen week gingen diverse Europese landen in (gedeeltelijke) lockdowns. In Frankrijk, België, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk sloten veel winkels, die niet essentiële goederen verkopen, gedwongen de deuren. De maatregelen hebben direct invloed op de bloemenhandel. „Zeker is dat dit een forse impact op onze branche gaat hebben de komende periode.”
Frankrijk is een van de landen die strengere maatregelen doorvoerden om verspreiding van covid-19 tegen te gaan. België, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk volgden. Ierland en Tsjechië gingen al eerder in lockdown.
Frankrijk meest stringent
Ook Duitsland nam vorige week al maatregelen. Daar is een gedeeltelijke lockdown. Winkels zijn open, festiviteiten waaronder veel ’Weinachtsfeiern’ zijn afgelast.
In Frankrijk mogen supermarkten geen bloemen en planten meer op de winkelvoer verkopen. Een maatregel die grote impact heeft op onder meer de Franse supermarktketen Franprix. Deze buurtsupermarktketen draaide tijdens de vorige lockdown beter doordat veel Fransen dicht bij huis hun boodschappen deden. Ook Franprix cancelde alle orders.
De bedrijven van Dutch Flower Group merken een direct effect van de strengere maatregelen op de handel, vertelt Marcel Zandvliet, chief marketing officer. „In Frankrijk mogen geen bloemen en planten meer verkocht worden, het Verenigd Koninkrijk loopt vooralsnog door, Duitsland en Scandinavië zijn ‘nog open’ en daar zien we geen wijzigingen in het klantengedrag”, luidt zijn opsomming.
‘Zeer vervelend’
Ook Hilverda de Boer zit ’middenin’ de lockdowns. „Het was geen verrassing, maar alsnog zeer vervelend”, zegt algemeen directeur Gert-Jan Schoneveld. Minder vraag, minder verkoop en dus minder werk zijn de gevolgen.(..)
Lees hier het volledige verhaal over de lockdowns in Europa in het digitale magazine van de Bloemisterij.