Home Vakblad voor de Bloemisterij Markt & Trends Lisianthus blijft niche ondanks verdubbeling aanbod

Lisianthus blijft niche ondanks verdubbeling aanbod

0
Lisianthus blijft niche ondanks verdubbeling aanbod

Het aanbod van potlisianthus mag dan in vijf jaar tijd verdubbeld zijn, het blijft een nicheproduct. Producenten die de teelt en de kwaliteit nu beter in de vingers hebben, breiden voorzichtig uit in een broze markt.

Lisianthus-op-pot is veel minder bekend dan de snijbloem. In 2013 verkocht FloraHolland er 500.000 van, in 2017 een miljoen. Ondanks de groei afgelopen jaren, blijft het een ’kleintje’. Een jaar of vijftien geleden was er meer productie, maar de lastige teelt deed menig teler de handdoek in de ring gooien. Ziekten en plagen, vocht en droogte zijn moeilijk te beheersen. En daarmee de kwaliteit.

Kwekers die dat nu beter in de hand hebben, hebben de productie langzaam opgevoerd. „Het blijft een niche in een broze markt. Nieuwkomers die de teelt niet in de vingers hebben, kunnen al snel schade aanrichten voor de rest”, vindt Anders Petersen van Japan Rose. Over het lopende seizoen zegt hij: „De zomer viel niet mee, maar het voorjaar was juist iets beter dan vorig jaar.”

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties