LinkedIn in de sierteelt voor dummies

Van alle sociale netwerken is LinkedIn toch wel een zeer belangrijke voor het online profileren van personen en bedrijven in de zakelijke sfeer. Toch wordt er in de sierteelt nog weinig mee gedaan. En dat is jammer, want LinkedIn biedt tal van mogelijkheden. Zowel voor de eigen persoonlijke carrière, als voor het bedrijf.

LinkedIn is een sociale netwerksite die zich richt op de zakelijke markt. Iedereen kan zich gratis aanmelden bij LinkedIn en een professioneel profiel aanmaken. Door met dit profiel te linken met zakelijke relaties is het mogelijk een netwerk te bouwen met bijvoorbeeld toekomstige opdrachtgevers, klanten of een nieuwe werkgever. Weet dat deze groepen vaak een LinkedIn-profiel bekijken om de deskundigheid en betrouwbaarheid te beoordelen.

Via LinkedIn is het ook mogelijk om nieuws en berichten te verspreiden. Net als Facebook heeft LinkedIn een tijdlijn waarop connecties kunnen zien wat er wordt geplaatst. En dit kan ook in specifieke groepen. Bijvoorbeeld groepen waar mensen uit dezelfde sector of branche samenkomen. Ook is het mogelijk artikelen te publiceren. (En deze vervolgens online te delen of te plaatsen op de tijdlijn, of in groepen).

Ga ook voor een bedrijfspagina op LinkedIn
Op LinkedIn kan ook een bedrijfsprofiel worden aangemaakt. Vanuit de bedrijfspagina kunnen heel gemakkelijk berichten worden geplaatst. De bedrijfspagina staat los van de persoonlijke profielpagina. Ook anderen uit het bedrijf kunnen op het bedrijfsprofiel aanpassingen en wijzigingen doen. Het mooie hiervan is dat werknemers deze bedrijfsberichten weer kunnen delen op de eigen pagina’s. Zo blijven alle connecties van de individuele werknemers op de hoogte van het bedrijf.

LinkedIn helpt in het vinden van zakelijke relaties, en daarmee in contact te blijven. Weet dat LinkedIn een sociaal platform is voor professionals. Maak daarom altijd een sterk profiel aan. Op YouTube staan veel video’s waarin wordt uitgelegd waar een goed profiel aan moet voldoen. Belangrijkste is de functieomschrijving. Die komt namelijk altijd onder de naam te staan. Maak ook een sterke samenvatting waaruit professionaliteit blijkt.

Om het netwerk te laten groeien is het noodzakelijk zakelijke relaties uit te nodigen een connectie te maken op LinkedIn. Ongeschreven regel op LinkedIn is geen onbekenden uit te nodigen. Maak daarom een uitnodiging altijd persoonlijk. Leid de uitnodiging bijvoorbeeld in met een zin als: ‘Wij hebben elkaar vandaag gesproken tijdens … Hartelijk dank voor het prettige gesprek. Ik nodig je graag uit binnen mijn netwerk’. Doordat er wordt gerefereerd naar de ontmoeting kan een nieuwe connectie zich de ontmoeting ook makkelijker herinneren. En bedank in de uitnodiging alvast voor het accepteren. Dit zorgt ervoor dat mensen veel makkelijker op de uitnodiging tot linken ingaan.

Wat te doen op LinkedIn:
Mensen die nieuw zijn op LinkedIn lopen vaak tegen het probleem aan dat ze niet goed weten welke berichten te plaatsen. En omdat LinkedIn een zakelijk netwerk is, wordt er bij elke post gedacht dat juist dat eerste bericht voor de gehele identiteit moet staan. En wordt er vervolgens maar liever niets geplaatst. Dat is zonde, want er is altijd wat interessants te melden. Zie het plaatsen van berichten en het creëren van de online identiteit op LinkedIn daarom als een lange termijn-strategie. Door het plaatsen van berichten met diverse thema’s en onderwerpen wordt in de loop van de tijd het profiel steeds sterker. En de identiteit van het profiel duidelijk voor de bezoeker.

Thema’s die bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden in de berichten zijn:

    • Kennis en deskundigheid tonen. (Vertrouwen opwekken)
    • Producten laten zien. (Etaleren)
    • Achtergrondinformatie geven. (Delen van kennis)
    • De klanten betrekken. (Conversies stimuleren)
    • Geef tips. (Gratis inhoud met volgers en klanten delen)

Maak een mix van deze thema’s in de berichten en probeer elke week tenminste één bericht te plaatsen. Weet dat profielen met 4 tot 5 gepubliceerde artikelen tot 70% vaker als deskundig worden beoordeeld ten opzichte van profielen die minder of geen artikelen hebben.

Sierteelt in de kinderschoenen
Op LinkedIn is de sierteeltsector nogal ondervertegenwoordigd. Toch is LinkedIn ook voor siertelers een krachtige tool om te profiteren van de aanwezige zakelijke connecties. Het is in ieder geval dé plek om online onder de aandacht te komen van diegene in de sector die er actief zijn. (Het blijft een kleine wereld).

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties