Potrozenteler Leo van der Harg uit Vierpolders heeft een nieuwe remboom ontwikkeld, waarmee hij 25 tot 50% op remmiddel bespaart. De nieuwe vervangt de oude die te veel onderhoud kostte en te kostbaar was. De nieuwe is robuuster, waarvoor een geheel nieuwe staalconstructie is ontworpen. Hierdoor loopt die niet over de monorail.
Het oude remboom, geïntroduceerd in 2015, loopt wel over de monorail. Bovendien is de motor aan de boom bevestigd. Dit maakt de constructie te zwaar bij het wel 180 keer per dag over het gewas gaan. Monorails gaan doorhangen en de haken waar ze inhaken buigen uit. Hierdoor ontstonden lekkages. Bovendien moest drie keer per jaar de sleepkabel worden vervangen.
De nieuwe remboom loopt over een vaste constructie met apart daarvan de motor. Die is aan een paal bevestigd. Nadeel van de constructie is dat die licht wegneemt. Zo’n 2% schat de potrozenkweker.
Op 0,5 ha
In zes kappen (0,5 ha) heeft Van der Harg nu rembomen draaien; de helft nieuw, de helft oud. Als de nieuwe remboom bevalt dan zal de oude ermee worden vervangen. En zal er wellicht uitbreiding plaatsvinden naar 7.500 m2.
Beide rembomen gaan met sleepdoeken over het gewas. De planten raken in de stress, waardoor de bovenste toppen worden geremd. Daaronder groeit het gewas gewoon door wat een gelijkmatigere plant oplevert met meer knoppen. Dus een kwalitatief betere plant.
Dit gebeurt de eerste drie weken na uitzetten. In die periode gaat de boom er dus circa 180 keer per dag over heen. Daarna moet het stoppen, want komt de knop erin en die mag niet worden beschadigd.
Studenten
De nieuwe remboom is globaal bedacht door vijf technische studenten aan de Haagse Hogeschool in Delft. Het uiteindelijke ontwerp is door HT Verboom Transportsystemen uit Hoek van Holland opgeleverd.
Van der Harg toonde de remboom voor het eerst op de Voornse Plantendag op 28 september. In Bloemisterij van aanstaande vrijdag, 6 oktober, is te lezen waarmee collega’s zich profileerden.