Fransen houden van potlelie. Franse Moederdag zorgde dan ook voor een welkome beweging opwaarts in een verder wat lauw seizoen. Direct daarna stortten vraag en prijzen keihard in. Met name de daghandel laat het afweten.
Potlelie moet het dit seizoen vooral hebben van voorverkoop en directe handel. Dat wat overblijft voor de daghandel, wordt behoorlijk afgestraft. Franse Moederdag gaf een korte, maar krachtige impuls in alle segmenten. Maar na de feestdag trokken de hoge temperaturen de prijzen al snel weer omlaag.
„De hitte kwam op een slecht moment. Door een late start in het voorjaar stond er nog veel aanbod uit. De daghandel is nu ronduit slecht. We gaan langzaam terug in aantallen, zo’n 40%, maar de komende weken zal er nog te veel aanbod zijn voor de vraag,” zegt Patrick van Paassen van Joyplant. Marco van de Wetering van Wetering Potlilium voegt daaraan toe dat het Pinksterweekend de piek in de kiem smoorde. „Dat kwam slecht uit. In algemene zin zien we dat we steeds harder moeten strijden voor een plek in de bloeiende handel. We moeten het product continu onder de aandacht brengen, de nadruk leggen op bijvoorbeeld de voordelen van de stuifmeelloze soorten en het buitengebruik.”
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Toegang tot alle besloten Plus-artikelen: analyses, interviews, opinie, duiding
- Wekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
- Ontvang elke vrijdag het tijdschrift Vakblad voor de Bloemisterij