Het college van B & W van Lansingerland steunt het plan voor de bouw van een volledig CO2-neutraal spoorwegstation voor de overslag van containers met onder andere bloemen en planten langs de A12 in Bleiswijk. Rotterdam en Alphen aan den Rijn zijn ook in de race als locatie voor zo’n railterminal, maar uit voorlopige resultaten van onderzoek dat de provincie Zuid-Holland momenteel laat uitvoeren, blijkt dat Bleiswijk tot nu toe de beste kaarten heeft.
Het eindrapport van het onderzoek naar een geschikte vestigingslocatie voor een railterminal kan elk ogenblik verschijnen. Medio juli overlegt de provincie met de betrokken onderzoekbureaus om daarna tot een principebesluit te komen.
Voor de glastuinbouw in Lansingerland, maar ook voor de logistieke dienstverleners en transportbedrijven, is een railterminal in Bleiswijk volgens het college ideaal gelegen. De locatie garandeert hoge volumes en een constante goederenstroom. Vanuit de railterminal kunnen de Duitse, Scandinavische, Oostenrijkse, Zuid-Europese en Chinese markten van (vers)product worden voorzien en zijn retourstromen verzekerd.
Een consortium en Holland Rail Terminal (HRT) ijvert voor de komst van het project naar Bleiswijk. Bij dit samenwerkingsverband zijn onder meer aangesloten: Horticoop, Anthura, Bunnik Plants, Ammerlaan, Royal Lemkes, Samskip Van Dieren, Visbeen, Stenaline, Gistworld. Combilo en Railbrokerz. De railterminal moet er volgens het consortium komen omdat wegen dichtslibben, er een tekort aan vrachtwagenschauffeurs is vanwege het streven naar CO2-neutraal vervoer.
Alles elektrisch
De HRT kan volgens de gemeente Lansingerland de eerste klimaatneutrale railterminal ter wereld worden. Bedoeling is namelijk dat er gebruikt wordt gemaakt van een elektrische trein, elektrisch voor- en natransport én elektrische koeling. De benodigde elektriciteit zal duurzaam worden opgewekt. De terminal werkt volgens het ’roll-on roll-off’-principe, dat geschikt is voor alle type trailers en waardoor snel laden en lossen mogelijk is.