Deze zomer sloot de handel al vroeg termijncontracten af met tulpenbroeiers. De prijzen zijn lager dan ooit. „Er zit gewoon niet meer in dit seizoen. Dit is hoe de markt zich gedraagt”, aldus Hans van Ree, commercieel directeur van Green Partners, Bloom en Greenex.
De onderhandelingen voor de retail kwamen dit seizoen vroeg op gang. De prijs is historisch laag, al trekt de markt de laatste weken paar weken weer iets aan.
Hans van Ree beschrijft de tulpenhandel als een emotionele markt. „Het is een kleine wereld en iedereen kijkt naar elkaar. Wat doet de prijs? Is er voldoende handel? Als er iemand buigt, zingt de prijs snel rond. De marges zijn laag, het gaat om tienden van centen. Maar ook wij willen graag supermarktorders draaien, want uiteindelijk gaat het bij tulp om miljoenen stelen.”
Het bedrijf Bouquetnet levert ook aan de grootschalige retail. Commercieel directeur Peter Jan Maat heeft gezien dat collega’s er dit jaar scherp zijn ingegaan. „Je kunt je afvragen of het nodig is en of het allemaal wel kan. Maar telers hoeven natuurlijk niets. Je gaat er in mee of niet. Wij hebben ook aanvragen gehad waar we niets mee konden. Uiteindelijk zijn wij er met veel klanten en kwekers toch weer uitgekomen”, zegt Janmaat.
Benieuwd hoe tulpenbroeiers de onderhandelingen dit jaar ervaren? Lees het in Vakblad voor de Bloemisterij, nummer 40. Het artikel is ook hier te lezen.