LTO protesteert tegen algehele kentekenplicht landbouwvoertuigen

LTO Nederland protesteert tegen de mogelijke invoering van een algehele kentekenplicht voor landbouwvoertuigen en tractoren. De organisatie vreest dat de maatregel een opmaat is naar verdere lastenverzwaring voor agrariërs.

In een brief aan verkeersminister Schultz van Haegen uit LTO-voorzitter Albert Jan Maat zijn ongenoegen over het plan van de Tweede Kamer voor een brede kentekenplicht voor landbouwvoertuigen en andere voertuigen zoals shovels, wielkranen en heftrucks waarvoor zo’n plicht nu niet geldt. Het overgrote deel van de landbouwvoertuigen die gebruikt worden door boeren en tuinders, maakt volgens hem beperkt gebruik van de openbare weg. Als voor die voertuigen een kentekenverplichting gaat gelden, worden ondernemers onnodig op kosten gejaagd.

Verkeersveiligheid
Vanuit de politiek is de kentekenverplichting ingegeven vanuit de wens om de verkeersveiligheid te vergroten. LTO stelt dat de veiligheid in het verkeer vooral wordt bepaald door verstandige en kundige chauffeurs. Een rijbewijs speelt daarbij een doorslaggevende rol en niet het kenteken op het voertuig, zo stelt Maat.

LTO Nederland is voor een beperkte kentekenverplichting, in lijn met het advies van de commissie van Veilig Verkeer Nederland. Het advies spreekt van een beperkte invoering van kentekening, mits de maximumsnelheid wordt verhoogd naar 40 km per uur én dat landbouwvoertuigen gebruik mogen maken van wegen waar ze nu niet mogen komen. Ook wil LTO de garantie dat landbouwvoertuigen straks niet automatisch te maken krijgen met aanvullende belastingen of heffingen.

Geen draagvlak
Maat benadrukt dat een kentekenverplichting geen draagvlak heeft bij boeren en tuinders. Ondernemers verdenken de transport- en loonwerksector ervan de maatregel te hebben bedacht om het ’landbouwverkeer’ te bemoeilijken ten gunste van hun eigen sectoren.