Regelmaat en kwaliteit krijgen sinds september vorig jaar voorrang op de klokken van Plantion. Een deel van de kwekers en handelaren is hier niet van gecharmeerd. Hun angst? Dat de niches verdwijnen en het straks allemaal eenheidsworst wordt in Ede.
Plantion voerde recent een klantentevredenheidsonderzoek onder de 616 leden en gastleden uit. De respons op het onderzoek was met 14% karig, vertelde Guus van Logtestijn, commercieel directeur Plantion vorige week woensdag op de alv van Plantion. Degenen die meededen waren over het algemeen positief. 89% van hen toonden zich tevreden tot zeer tevreden over de veiling. Die uitkomst weerspiegelt de tevredenheid die doorgaans over de fusieveiling is. De laatste twee algemene ledenvergaderingen lopen de gemoederen echter een beetje op. Hoe dit komt? Door de regels voor de veilvolgorde die Plantion sinds september vorig jaar hanteert.
Eind vorig jaar waren Maurits Keppel en enkele andere zomerbloementelers kritisch over het nieuwe beleid. Wat hen met name steekt is dat kleine telers en telers met een breed sortiment een product niet altijd vijf dagen per week kunnen aanvoeren, omdat ze daar simpelweg te weinig productie voor hebben. Het lukt ze daardoor niet om in de kopgroep te komen. Keppel veilt inmiddels niet meer op Plantion. Hij verkoopt meer direct en via de klokken van Aalsmeer. Met hem zijn echter niet de kritische geluiden verdwenen, bleek op de alv die vorige week woensdag plaatsvond in Ede.
Een deel van de kwekers en een deel van kopers hebben angst dat nicheproducten verdwijnen op Plantion. En dan is er ook nog gedoe over het achteraan veilen van aanvullend product (producten die worden overgeveild in Ede). Gebeurt dat altijd volgens de regels? Sommige kwekers en handelaren denken van niet. In het Vakblad van deze week uitgebreid aandacht voor de discussie over de onvrede over de nieuwe aanvoerregels. Lees hier het hele verhaal.