‘Kwekers moeten zich meer bewust zijn van wat hun product, service en handelingen waard zijn’

De gemaakte kosten, klokprijzen en concurrenten bepalen voor een groot deel hoeveel kwekers voor hun gewassen vragen. Maar er is een andere manier om op een verkoopprijs te komen: waardegebaseerd prijsbeleid. Het is rendabeler volgens marketingadviseurs, en ook mogelijk in de sierteelt.

Experts noemen het ook wel value based pricing. Met deze manier van prijsbepaling zijn niet alleen de kosten belangrijk, maar ook de verrichte handelingen, service en de waarde van een product. Vakblad voor de Bloemisterij bezocht een masterclass van NIMA met pricingdeskundige Tijs Rotmans en sprak met Ronald van Schie. Met zijn bureau Floradvies helpt hij bedrijven in de sierteelt bij hun marketing. Van Schie: „Kwekers moeten er meer van bewust zijn wat hun product, service en de verrichte handelingen waard zijn. Kwekers doen handelingen waarin veel tijd en energie zit. Ze mogen daarvoor een paar centen rekenen in de prijs. Maar als je kijkt naar de waarde die het toevoegt, is dat misschien wel 50 cent tot een euro.”

Benieuwd hoe siertelers value based pricing kunnen toepassen? En welke tips Van Schie en Rotmans hebben voor kwekers? Lees het in het nieuwste nummer van Vakblad voor de Bloemisterij. Nummer 43 ligt vanaf vrijdag voor u klaar. U kunt de digitale versie van dit artikel nu al lezen op mijnbloemisterij.nl.

waardegebaseerd prijsbeleid value based pricing monstera consumentenverkoop
Promotie op de winkelvloer en €89,50 per plant. Inspelen op emotie werkt. De consument koopt de bonte monstera grif. Dat merkt de teler ook aan goede verkoopprijzen. (Foto: Hans Neefjes)

Geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden of bel 071-5659644.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties