De ultrakleine bloemen van gerbera Piccolini lijken vier jaar na hun marktintroductie eindelijk door te breken. Een nieuwe verpakking van veredelaar Florist Holland moet dat extra stimuleren.
Opvallen doet de serie Piccolini van veredelaar Florist Holland al sinds zijn introductie in 2014. Met de verkoop van deze ultieme uitvoering van een minigerbera wilde het volgens Natasja van Ruiten, marketing manager bij Florist Holland, echter lange tijd niet vlotten. „Bijna iedereen vindt de Piccolini mooi, maar het bleef vaak bij kijken en niet kopen. Daarom hebben we nu een verpakking gemaakt om de bloem nog beter te positioneren.”
Op een najaarsbeurs in 2017 in Rusland kondigde de omslag van het koperspubliek zich voor het eerst goed aan. Dick Kooy van het bedrijf Gerbera United, dat Piccolini exclusief teelt, moest daar uit de stand van de veredelaar Florist Holland extra bloemen halen. Klanten wilden ze meenemen om thuis te laten zien. „Zelfs retailers zien kansen voor deze kleine gerbera. Terwijl de Russische markt toch vooral bekend staat om zijn voorkeur voor groot en weelderig”, aldus Van Ruiten. Op de IPM in Essen constateert zij van bloemisten en handelaren wederom grote belangstelling voor de gerbera.
Insteekkaart
Een hartvormige insteekkaart met diverse prints moet de verkoop van Piccolini extra stimuleren. De serie bevat tien cultivar in verschillende kleuren. „Het bloemetje maakt mensen blij. Dat gevoel willen we met de verpakking benadrukken. En hij past bij ieder moment, dus niet alleen bij de bekende feestdagen als Moederdag of Valentijn. Door zijn goede vaasleven en brede gebruiksmogelijkheden is Piccolini het een ideaal cadeautje. Voor jezelf of om weg te geven.”