De komst van de toeristische attractie Floriworld naast de bloemenveiling van Royal FloraHolland in Aalsmeer lijkt rond. Dit heeft belevingsarchitect Bert Kranenburg dinsdag gezegd op een ondernemersavond in Kudelstaart, zo meldt Aalsmeer Vandaag. De investering van 28 miljoen euro is op 2 miljoen euro na rond
FloraHolland, Bloemenbureau Holland en de Dutch Experience Group zijn de belangrijkste aandeelhouders van het project. Floriworld moet een zogeheten toeristisch ervarings- en expertisecentrum van de Nederlandse sierteelt worden, waar jaarlijks meer dan 350.000 bezoekers op een spitsvondige wijze worden geïnformeerd over de wereld van bloemen en planten. Het doel van de organisatie is dat Floriworld wordt opgenomen in internationale toeristische routes, net als de Keukenhof in Lossen en de Heineken Experience in Amsterdam.
Het gebouw wordt gekenmerkt door een 26 meter hoge tulp met glazen wanden is straks te vinden bij de ingang van de veiling achter de gebouwen van Waterdrinker. Het centrum gaat zich vooral richten op de consument die zich moet gaan verwonderen over kleuren, geuren en emotie. Kranenburg geeft in Aalsmeer Vandaag ook aan bezoekers jaarrond op een elektrische trein door de veilinggebouwen te zien rijden, een virtuele ballonvlucht boven de Keukenhof maken, en kunnen zij op een klok op bloemen bieden die later bijvoorbeeld weer weg te geven aan ziekenhuizen of zorgcentra.
Ook komt er een Groei & Bloeishow en bezoekers kunnen ontdekken hoe die ene bloem of die ene plant vanaf het moment van telen thuis in de vaas komt. Ook is er een plek voor kunst over bloemen ingeruimd. Floriworld moet gaan bijdragen aan de positionering van de sierteeltsector en aan het idee dat Aalsmeer nog steeds dat centrum van de sierteelt is, memoreerde Kranenburg.