De omzet van Plantion is in de eerste zes maanden van dit jaar met een half procent gestegen ten opzichte van het eerste halfjaar van 2016. Hierbij presteerden bemiddeling, groencentrum en Plantion Digitale Marktplaats (PDM) volgens de bloemenveiling uit Ede boven verwachting, waarbij de klok blijft iets achterblijft. Inmiddels vertoont ook de klokomzet weer een stijgende lijn.
Dit meldt Plantion in een verklaring. Nu bij Royal FloraHolland in steeds meer afmijnzalen het licht wordt uitgezet, profileert Plantion zich steeds meer als alternatief voor bloemisten en andere kopers die een voorliefde hebben voor de klok. Het coöperatieve bedrijf benadrukt dan ook zich te blijven focussen op ‘een sterke bloemistenklok met aantrekkelijke mogelijkheden voor fysieke en online inkoop van bloemen en planten’.
Volgens Plantion ondervond de klok in de eerste helft van dit jaar eerst veel nadeel van extreme weersomstandigheden in productiegebieden wereldwijd, wat tot schaarste in de markt leidde. ‘Vervolgens kwam daar de uitzonderlijk warme maand juni in Nederland bovenop. Inmiddels laat de omzet weer een stijgende lijn zien. Plantion mikt nog steeds op lichte groei aan het eind van het jaar’, schrijft de organisatie.
De verwachting dat de klok zich herstelt, baseert Plantion de investeringen die het heeft gedaan in het klokassortiment. Zo komen binnenkort in samenwerking met veredelaars wekelijks noviteiten voor de klok. Ook gaat de bloemenveiling naar eigen zeggen ’thematische activiteiten organiseren die de klokkoper moeten helpen om succesvol te blijven in een wereld die steeds meer digitaliseert’. Tegelijkertijd bekijkt Plantion mogelijkheden om met virtuele technieken het online kopen aantrekkelijker te maken. Tevens houdt Plantion rekening met enige toeloop van klokkopers uit het Westland, door de aangekondigde sluiting van bloemistenklok Naaldwijk per 1 oktober.