Uit onderzoek van dagblad Trouw bleek vorige week dat 80% van de boeren en tuinders duurzaam wil produceren. De lage prijs die ze voor hun producten krijgen weerhoudt velen daar echter van, zo stelde landbouwminister Carola Schouten in een reactie. Zij komt daarom met een kliklijn om machtsmisbruik door retailers aan de kaak te stellen. Maar is zo’n meldpunt wel nodig in de sierteeltketen?
Het plan van landbouwminister Carola Schouten voor een anoniem meldpunt waar geklaagd kan worden over machtsmisbruik van retailers, heeft bij supermarkten voor opschudding gezorgd. En ook in de sierteelt werden wenkbrauwen gefronst. De bewindsvrouw liet vorige week namelijk nadrukkelijk weten dat zowel boer als tuinder de kliklijn moet kunnen gebruiken. Telers die door supermarkten worden afgeknepen: gebeurt dat ook in de sierteelt?
Dat doembeeld is niet aan de orde, meent Marcel Zandvliet. Hij is directeur marketing bij Dutch Flower Group, een groothandelsconcern dat rechtstreeks met retailers zaken doet. „Wij opereren in afstemming, in een open systeem, waarbij sprake is van partnerships. Natuurlijk zijn er ook bij ons weleens discussies met retailers over prijzen, maar die voeren we in alle openheid naar elkaar toe.”