Het is alle hens aan dek in Kenia. Bloemenkwekers krijgen de bloemen het land niet uit. De beschikbare luchtvrachtcapaciteit voor Keniaanse versproducten schiet ernstig tekort en de luchtvrachtprijzen zijn exorbitant. Kwekers in Ecuador en Colombia worstelen met hetzelfde probleem.
Van de 45 tot 50 vrachtvliegtuigen die normaliter dienst doen om Keniaanse bloemen de wereld over te vliegen, zijn er nog zo’n twaalf in bedrijf. Passagiersvliegtuigen, die in de buik bloemen vervoeren, staan allemaal aan de grond vanwege de coronacrisis. De capaciteit voor luchtvracht schiet daardoor ernstig tekort in Kenia. Het maakt dat kosten voor een kilo luchtvracht tot grote hoogte zijn gestegen.
Drama
Het begon allemaal op 13 maart. „De prijzen op de klokken van Royal FloraHolland doken naar beneden, veel bloemen draaiden door”, vertelt Marcel Orie. Hij is manager business development airfreight perishables bij Kuehne + Nagel. „Maandag 16 maart was helemaal een drama. Veel kwekers in Kenia – met name die gefocust zijn op de groothandel – stopten met het sturen van rozen. Retailorders liepen nog wel door.”
Twee derde van het vrachtvolume dat uit Kenia wordt geëxporteerd zijn bloemen, en dat viel bijna helemaal weg, aldus Orie. De airlines moesten op zoek naar andere vrachten en die vonden ze onder meer in de vorm van medische benodigdheden. Ook weken vrachttoestellen uit naar China. Het land had, doordat het wekenlang in lockdown zat, een achterstand in luchtvracht opgelopen.
Vliegtuigmaatschappijen haalden vrachttoestellen die normaal goederen uit Kenia vervoeren uit het Oost-Afrikaanse land weg. Kort daarna vielen ook nog eens de passagierskisten weg. Ook dat hakt erin. Vrachtvliegtuigen nemen zo’n 100 ton mee, passagiersvliegtuigen zo’n 20 tot 25 ton. Passagiersvliegtuigen zijn goed voor zo’n 30% van de totale vrachtcapaciteit van Kenia.
Het volledige artikel is hier te lezen in het digitale magazine van de Bloemisterij.