Deze maand bestaat Floragold 25 jaar. Door de onzekere situatie op Engeland, wil dit handelsbedrijf de komende jaren het afzetgebied meer spreiden. „We willen conceptmatig aan de slag. Met een goed verhaal willen wij retailers overtuigen.”
Floragold belevert diverse supermarktketens in Europa, waaronder in Denemarken, Duitsland, Ierland en Engeland. Van dit laatste land heeft Jasper van der Zwet niet al te hoge verwachtingen dit jaar. De ondernemer is ervan overtuigd dat de bloemen voor Engelsen duurder gaan worden en dat kan de afzet parten gaan spelen. „Maar aan de andere kant zullen ze toch bloemen nodig blijven hebben en andere collega’s hebben natuurlijk met dezelfde omstandigheden te maken. Het is afwachten wat het effect precies zal zijn, maar wij kiezen ervoor om onze focus ook op andere landen te leggen.”
Floragold wil de markt vergroten. Het idee is om de verkoop van boeketten meer conceptmatig aan te gaan pakken. Dit houdt bijvoorbeeld in: het werken met seizoenen en thema’s, het ontwikkelen van lijnen in handboeketten en het werken met complete schappenplannen. Corrie Scheffers: „We gaan er dit jaar mee aan de slag. Met een goed verhaal, met nieuwe concepten, willen wij retailers overtuigen.”
Lees meer over Floragold in Vakblad nummer 1, dat op 5 januari verschijnt.