Jongeren eisen een steeds groter aandeel van de bloemen- en plantenaankopen op. Bloemisten en tuincentra zijn blij met de comeback van deze doelgroep.
De grootste groei is te zien bij kamerplanten, zo blijkt uit het consumentenonderzoek van Royal FloraHolland. Van het totale volume aan groene planten werd in 2018 36% gekocht door consumenten tussen 18 en 29 jaar. In 2014 was dat aandeel 33%.
In de meeste landen geven 18 tot 40-jarigen gemiddeld meer uit aan bloemen en planten dan oudere consumenten. In Nederland besteden jongeren iets meer dan een tientje aan snijbloemen. Ouderen geven gemiddeld aan bloemen € 8,50 uit.
Tuincentra zien de gemiddelde leeftijd van hun klanten dalen. Marcel Koenen van De Carlton: „Onze omzetgroei bij groene planten is 60%, een groot deel daarvan komt van jongeren. Ze houden vooral van stoere, sterke planten met grote bladeren. Daarnaast zien we ook een groei in kleintjes. Alles draait bij jongeren om gemak.”
Meer lezen over jongeren en bestedingen? Het artikel vind je terug in Vakblad voor de Bloemisterij nummer 17 en in het digitale magazine (inlog nodig).