Je kan als marketeer in de sierteelt niet stil blijven zitten

De wereld draait door. Er is niets wat je kan doen om het te stoppen. Nieuwe generaties worden geboren en oude generaties gaan met pensioen. De taal en behoeftes van de klanten veranderen mee. Ook technologische ontwikkelingen maken nieuwe manieren van marketing mogelijk. Je kan als marketeer in de sierteelt niet stil blijven zitten.

Weet dat het gebruik van verouderde marketingtactieken meer kwaad kan doen dan goed. ‘Oude’ marketing kan ervoor zorgen dat je klanten en volgers verliest in plaats van wint. Daarom is het heel belangrijk dat de marketing up-to-date, innovatief en zo creatief mogelijk blijft.

Geef de marketeers wat ze nodig hebben
Het moeilijkste om de marketing creatief houden is te voorkomen dat diegenen die verantwoordelijk zijn voor marketing in een dip terechtkomen. Of je nu een eenmansoperatie bent of een enorm team achter je hebt, zelfvoldaanheid is de vijand van creativiteit.

Geef de marketeers daarom wat ze nodig hebben om gepassioneerd en creatief te blijven. Onderzoek samen met de marketing op welke manier de marketeers het meest productief zijn. Dit kunnen hele simpele dingen zijn zoals bijvoorbeeld een schaal met fruit en snacks, de aanschaf van nieuwe pc’s, of zelfs een complete renovatie van de kantoorruimte.

Op afstand werken is ook een manier voor creatievelingen om een hogere productie te halen. Veel marketeers vinden het moeilijker creatief en inspirerend werk te maken achter een bureau op kantoor. Zeker als de marketing geen aparte kamer heeft en er veel wordt gepraat. Om goed werk te maken hebben veel marketeers het nodig het gevoel te hebben in de wereld te staan. Of willen ze het liefste in het comfort van hun eigen huis aan de slag. Het beheren van ‘externe werknemers’ is niet moeilijk, maar je moet er wel voor zorgen dat ze op de juiste manier omgaan met afleidingen die hun productiviteit kunnen schaden.

Het is echter belangrijk te weten dat het bieden van vrijheden niet alles oplost. Creatievelingen hebben enige vrijheid nodig, maar ze hebben ook zeker structuur nodig. Het volledig vrijlaten van marketeers is geen goed idee. Bepaal de structuur en stel doelen. De beste creaties komen vaak voort binnen een sterke structuur.

Blijf op de hoogte van de trends
De wereld beweegt snel. Met memes, trends en nieuwe technologie. Het marketingteam moet niet alleen trends bijhouden maar ook vooraan staan. Als er nieuwe trends opduiken of bepaalde relevante onderwerpen viraal gaan moet de marketing erbij betrokken zijn en ermee aan de slag gaan. Dit betekent dat de marketing weet waar ze op moeten letten. Denk aan trends in de marketing en in de sierteeltbranche, maar ook daarbuiten. Zoals het nieuws en de popcultuur.

Maar aanhaken op memes of trends die al een tijdje bezig zin betekent dat je te laat bent. En dat kan zelfs het imago schaden. Ga daarom op zoek naar de trendsetters en belangrijke marktleiders. Ga naar hun website, lees de blog, volg de sociale media. En als het mogelijk is probeer dan een echte connectie met hen te maken.

Blijf scherp en luister. Als je een nieuwe trend ontdekt, analyseer deze dan om te kijken hoe je die kan gebruiken. Tegelijkertijd kijk je kritisch naar jezelf en probeer je te identificeren welke oude trends in de eigen marketing verbeterd kunnen worden. Of waar zelfs mee gestopt moet worden.

Er is een reden waarom mensen nu advertenties kopen op Google en niet in de Gouden gids. Twintig jaar geleden was het nog een goed idee, maar vandaag de dag werkt het niet meer. Wees niet bang een nieuwe weg in te slaan en te stoppen met verouderde praktijken.

En blijf onderzoeken
Om voorop te blijven is het belangrijk te weten wat de mensen van je bedrijf willen. Het maakt niet uit hoe creatief of trendy de marketing is, als de doelgroep het niet leuk vindt bereik je niets. Blijf daarom alles onderzoeken en analyseren. Je hebt mooie tools om het bezoek op de website te meten. Naast Google-analytics kan je bijvoorbeeld ook een heatmap installeren om te kijken waar op elke pagina het meeste wordt geklikt. En doe marktonderzoek zoals bijvoorbeeld het interviewen van klanten op een individuele (maar gestructureerde) manier of hou een grootschalig ‘klanten-ontevredenheids-onderzoek’.

Weet dat als je vier of vijf jaar lang geen onderzoek hebt gedaan, je de marketing eigenlijk richt op een publiek van zo lang geleden. Mensen veranderen en jouw publiek evolueert. De sector is ook aan het veranderen en wellicht zijn er pijnpunten ontstaan. Dat betekent dat je op de hoogte moet blijven en ervoor moet zorgen dat de marketingplannen ingericht zijn op de bevindingen uit de analyses en onderzoeken.

Voorkom die creatieve burn-out
Iedereen kan last hebben van een burn-out, maar mensen die continu creatief moeten zijn kunnen echt worden verlamd door een niet optimale werksituatie. Dan krijg je naast ongelukkige werknemers ook ongeïnspireerde en repetitieve inhoud. En het creatieve en innoverende proces stopt. Of het nu enkel gaat om de eenmansoperatie of een heel team, zorg ervoor dat je doet wat nodig is om creatieve burn-out te voorkomen.

Moedig de werknemers aan om ervoor te zorgen dat ze niet in een creatieve burn-out komen. Dat kan bijvoorbeeld door te zorgen dat er meer afwisseling is tijdens de werkdagen of dat er meer tijd wordt genomen om te socialisen. Maar het kan ook helpen de marketeer een extra vakantie op te laten nemen of een mooi project of evenement te starten wat in de passie ligt van de marketeer.

Help de marketing te bepalen wat leidt tot een creatieve burn-out en hoe die te herkennen. En natuurlijk wat ze kunnen doen om het te voorkomen. En als ze eenmaal in een creatieve burn-out zitten, wat ze het beste kunnen doen om weer helemaal fris en gerevitaliseerd terug te komen.

Doe de moeite, en je wordt beloond
De beste manier om ervoor te zorgen dat de marketing succesvol blijft is de doelstelling van groei. Marketeers moeten zichzelf voortdurend inspannen beter te worden om effectieve content te maken om meer omzet te genereren en meer leads aan te trekken. Op het moment dat een marketeer denkt dat ze niet meer hoeven te groeien komt het moment dat ze niet meer effectief zijn. Zelfvoldaanheid en zelfgenoegzaamheid ruïneert creativiteit, èn de business. Door onderzoek te blijven doen, creatief te zijn en de wereld om je heen in de gaten te blijven houden, vind je zeker succes in je marketing.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties