Waterdrinker gaat een fusie aan met OZ Planten en Hamiplant. Samen vormen zij de Dutch Plant Group. Deze stap staat los van de coronacrisis. „Wij draaien financieel een heel mooi jaar. We zijn zestien maanden geleden al in gesprek geraakt met Dutch Flower Group”, aldus Mariska Foppen van Waterdrinker.
Waterdrinker heeft de ambitie om te groeien in de markt. Zij willen niet hun bedrijf verkopen en het is ook geen partij die graag andere bedrijven overneemt. Foppen: „Dan heb je het vaak over kleinere spelers in de markt, die vaak hun eigen uitdagingen en problemen hebben. Daar gaat veel energie inzitten; zo’n stap moet je als bedrijf en management passen. Waterdrinker is altijd op eigen kracht gegroeid en dat past ons goed.”
Over de fusie met de twee DFG-bedrijven waren de twee wel enthousiast. Beide bedrijven hebben belang in Dutch Plant Group. Waterdrinker, OZ Planten en Hamiplant blijven zelfstandig opereren. Op verschillende strategische thema’s zal er samengewerkt gaan worden, bijvoorbeeld op het gebied van productinnovatie, digitalisering en mechanisering „Je hoeft niet bij elkaar in één pand te zitten om efficiencyvoordelen te kunnen behalen. Het scheelt enorm in de kosten of je iets drie keer moet ontwikkelen, of maar één keer en het gezamenlijk gebruikt. Dan heb je het over miljoeneninvesteringen”, zegt Bob Moria.
Het interview met Waterdrinker over de strategie van Dutch Plant Group is vrijdag te lezen in het Vakblad voor de Bloemisterij. Het artikel is ook alvast te lezen in ons digitale magazine.