Instabiel weer tart veilingklok Plantion

De omzet van Plantion valt in de eerste maanden hoger uit dan in het eerste half jaar van vorig jaar. Dit is te danken aan een plus in de bemiddeling van bloemen en planten. Het wordt echter spannend of de veiling de beoogde grens van een productomzet van meer dan €100 miljoen gaat halen. De klokomzet valt tot nu toe tegen.

Van januari tot en met juni zetten telers via Plantion €52,2 miljoen om. Dat is een stijging van 2%, die met name gerealiseerd wordt door bemiddeling. Er is voor €28 miljoen bemiddeld. Dat is 3,36% meer dan in 2018. Commercieel directeur Guus van Logtestijn wees er gisteravond op de algemene ledenvergadering van Plantion op dat de bemiddeling van bloemen en planten een goede plus scoren.

Hij toonde zich heel tevreden met die tussenstand. Plantion verovert wat terrein terug dat ze vorig verloor aan Royal FloraHolland doordat deze veiling de tarieven voor bemiddeling verlaagde. De omzetten van Groencentrum (+29,25%) en Plantion Digitale Marktplaats (+7,99%) zijn ook gestegen.

Doel niet halen

In 2018 was de productomzet van Plantion €98,5 miljoen. Omzetdoel voor 2019 is €101,95 miljoen (+2,7%). Met een stijging van 2% lijkt Plantion dit doel niet te gaan halen.

De klok in Ede blijft namelijk achter bij vorig jaar. Via de klok werd €22,5 miljoen omgezet, in 2018 was dat €22,7 miljoen (-0,84%). Dat is wellicht een tegenvaller voor de veiling. Algemeen directeur Peter Bakker sprak eind vorig jaar de verwachting uit dat de klokomzet dit jaar zou stijgen. Door kwaliteit en regelmaat vooraan te veilen en meer aandacht te besteden aan de klokkopers zou de klokomzet in 2019 een plus van 5,3% noteren.

Volgens Guus van Logtestijn is het instabiele weer tijdens Pasen en Moederdag de reden voor de achterblijvende klokomzet. In aanloop naar Pasen kwam er veel perkgoed op de klokken van Plantion waardoor de bloemenprijzen onderuitgingen. „De week tussen Pasen en Koningsdag was een heel slechte week doordat veel mensen vrij waren”, aldus Van Logtestijn. Wat ook meespeelt is dat januari 2018 een heel goed maand was voor Plantion. Dit jaar was dat minder.

Of Plantion de beoogde +5,3% klokomzet gaat halen, hangt onder meer af van de zomer. „Vorig jaar was de zomer heel warm was. Er zaten toen weken bij die zo slecht waren… Dat had ik in mijn carrière nog niet eerder meegemaakt. Als het weer deze zomer koeler blijft dan kunnen we veel terugpakken”, zegt Logtestijn, die erop wijst dat de veiling volop bezig is met een werkgroep klokomzet en veel aandacht besteedt aan kopers.

Tweede fotostraat

Uit een presentatie van Peter Bakker over het middellange termijn plan van Plantion bleek dat de veiling een tweede fotostraat in gebruik nemen. Een eerste fotostraat is al volledig actief. Hier worden per nacht 300 tot 400 foto’s van de aangevoerde producten genomen. De tweede fotostraat wordt afgesteld op planten, aldus Bakker.

De directeur noemde het een uitdaging om alle producten voor 6:00 uur te fotograferen. Het aanvoerpatroon kent een piek tussen 4:00 uur en 5:00 uur ’s ochtends. Plantion is met transporteurs in gesprek om de aanvoer meer te spreiden. „Dat geeft meer rust in de verdeling en meer rust om het digitaal schouwen te realiseren.” Met de foto’s wil de veiling een digitaal fotoalbum maken waarin klokkopers en koa-kopers kunnen schouwen wat er op een dag allemaal geveild wordt. „Dat brengt meer koopkracht met zich mee, de fysieke afstand is minder van belang.”

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties