Innovatie is toverwoord voor koppositie Nederlandse tuinbouw

    De Nederlandse tuinbouw heeft een leidende positie in de wereld. Innovatie was altijd de drijvende kracht. Samen met de ambitie om toonaangevend te zijn door kennisontwikkeling, vooruitstrevende technieken, hoogwaardig uitgangsmateriaal, innovatieve producten en concepten.

    De productiviteit in de Nederlandse sierteeltsector is hoog, maar we hebben hier niet de oppervlakte om op aantallen te kunnen concurreren. Bewust omgaan met innovatie is cruciaal om op termijn te overleven. Dat is wat anders dan steeds efficiënter en effectiever het bestaande systeem in stand houden.

    Een belangrijk voordeel ten opzichte van de internationale concurrentie is de kennisintensiteit en de kennisintegratie dwars door de Nederlandse tuinbouwketen heen. Echter, zo voorspellen diverse deskundigen, technische innovatie is slechts één van de factoren waarmee de tuinbouwsector in Nederland haar vooraanstaande positie kan behouden. Om in te kunnen spelen op de veranderende vragen en verwachtingen uit markt en maatschappij moet de sector zich ook op andere terreinen ontwikkelen. De sector staat voor een radicale verandering. Dat is wat anders dan innoveren, ofwel steeds efficiënter en effectiever het bestaande systeem in stand houden.

    In de visies van banken en adviesbedrijven staat het onverbloemd: de belangrijkste bronnen van innovatieve ideeën liggen buiten en niet binnen het bedrijf of de sector. Dat komt mede omdat de vraagstukken complexer zijn dan voorheen, en daardoor kennis ’van buiten’ vragen.

    In het jubileumnummer van het Vakblad beschrijven we de opkomst, status en toekomst van de Nederlandse sierteeltteeltsector. Innovatie is en blijft een belangrijke factor. Lees het artikel ook in ons digitale magazine.

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    0 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties