Ook op Veiling Holambra in Brazilië vindt er een verschuiving plaats van de afzet van bloemen en planten via de klok naar bemiddeling. Dat geeft directeur André van Kruijssen aan in een interview met het Vakblad voor de Bloemisterij.
Momenteel wordt 60% van de omzet van Veiling Holambra gerealiseerd door bemiddeling en 40% via de klok. De verschuiving van klok naar bemiddeling vindt vooral bij de planten plaats, legt André van Kruijssen uit. En juist planten zijn heel erg dominant op Veiling Holambra. 70% van de omzet van € 150 miljoen van de veiling wordt door de verkoop van planten gerealiseerd.
De verschuiving heeft – in tegenstelling tot bij FloraHolland – geen invloed op de inkomsten van Veiling Holambra. De tarieven voor klok en bemiddeling zijn namelijk gelijk. Fiscale wetgeving maakt dat de Braziliaanse veiling meer werk heeft aan bemiddeling dan in Nederland het geval is.
De discussie kostenmaker – kostendrager speelt wel in Holambra, erkent Van Kruijssen. „Maar niet zo zwaar als in Nederland.’’ Van Kruijssen verwacht niet dat de veiling andere ‘dingen’ gaat doen om de inkomsten in de toekomst op peil te houden. Wel zet de veiling al een aantal jaren producten van leden rechtstreeks af aan supermarkten. Op de veiling wordt een speciale vleugel ingericht voor grote klanten.
Lees meer van het interview met André van Kruijssen in het Vakblad voor de Bloemisterij van vrijdag 17 januari.