Igo Janssen, Horticoop: ’Groothandel is niet de plek in de keten waar we willen zitten’

Horticoop verkoopt per 1 november haar groothandel en gaat zich richten op productie en ontwikkeling. In het verleden zijn al fabrikanten van potgrond, schermmiddelen en waterzuiverinsapparatuur ingelijfd, en die lijn wordt in de toekomst voortgezet. „We waren niet tevreden over de resultaten van de groothandelstak”, vertelt algemeen directeur Igo Janssen.

Janssen wijt de terugval in de winstgevendheid van de groothandel vooral aan de veranderingen in de keten. „De groothandel zit tussen de industrie en de primaire producenten, zoals kwekers en veredelaars. Bij de producenten zien we een schaalvergroting, waardoor ze steeds vaker rechtstreeks zaken kunnen doen met de industrie. Aan de andere kant zijn tuinbouwbenodigdheden overal verkrijgbaar en kan iedereen de prijzen in de webshops vergelijken. De concurrentie is sterk toegenomen en wordt vooral uitgevochten op de prijs.”

„Daardoor stonden we voor de vraag: kunnen we als groothandel nog waarde toevoegen of kosten we alleen maar geld? En als we waarde willen toevoegen, wat is dan het onderscheid met onze concurrenten? Advies? Vroeger zat er een behoorlijke marge op de producten, en daar kon je advies van geven. Tegenwoordig zijn de marges daarvoor ontoereikend. We hadden kunnen kijken waar we de groothandel konden versterken, of waar de marges omhoog zouden kunnen, maar dat zou allemaal te weinig zijn. Als groothandel haal je nooit de prijsmarges die de industrie heeft.”

Lees volgende week vrijdag alles over de koerswijziging van Horticoop in Bloemisterij 41.

Igo Janssen, algemeen directeur van Horticoop
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties