Holstein Flowers: met marktkennis meer grip op de markt

Met meer marktkennis wil Holstein Flowers meer grip op de markt voor gerbera krijgen. De gerberakweker in De Lier doet daarom in heel Europa marktonderzoek en informeert eindklanten. Holstein Flowers ziet zich daartoe genoodzaakt doordat de gerberamarkt al twee jaar zwaar onder druk staat. Topkwaliteit wordt niet meer betaald en marges ontbreken.

Dit beeld schetste een van de directeuren van de grootste gerberakweker ter wereld, Leo van Holstein, vrijdagavond op Kwekerij Futura aan de Laan van Adrichem. Holstein Flowers hield een klantenevenement en presenteerde een nieuwe huisstijl. Een gloednieuw jasje was nodig, omdat het zwart van Holstein de afgelopen jaren veel gekopieerd is door de concurrentie. De nieuwe huisstijl is een van de factoren die voor onderscheid moet zorgen.

Marge ver te zoeken

Holstein Flowers veredelt al jaren zelf en teelt een groot deel van de eigen cultivars. Het bedrijf richt zich met een onderscheidend sortiment op het hogere segment. Een onderscheidende prijs voor hun cultivars is er de laatste twee jaren niet. Van Holstein: „Bij een gezonde markt hoort een gezonde prijs die bestaat uit de kostprijs en een marge. Die marge is al enige tijd ver te zoeken. Het staat als een paal boven water dat gerbera onder druk staat. We zitten in zwaar weer. Twee jaar al. Hoe kunnen we er voor zorgen dat er tegenover deze vrolijke bloemen een goede prijs staat?”

Ondanks de tegenwind en de moeizame marktsituatie blijft Holstein Flowers positief gestemd, verzekerde Van Holstein. „Cruciaal hierbij is dat we mee bewegen en vernieuwen.” Dit bestaat er onder meer uit dat Holstein Flowers partner wil zijn van afnemers en ze wil steunen met de verkoop en marketing. Kennelijk weten eindklanten niet waar Holstein Flower voor staat. Ze heeft daarom Mark van Vliet in de arm genomen. Van Vliet doet marktonderzoek voor Van Holstein. Wat willen eindklanten en waar is welke informatie nodig? Europa is het werkgebied van van Vliet. Hij bezoekt onder meer bloemisten en tuincentra in Europese landen.

Pindakaas

„Het is ook belangrijk dat exporteurs ons aanprijzen, maar we begrijpen dat exporteurs niet voor alle kwekers in de weer kunnen zijn. Daarom nemen we zelf de verantwoordelijkheid. Unilever maakt reclame voor de pindakaas, die ze maakt. Retailer Albert Heijn maakt ook reclame voor die pindakaas”, zei Van Vliet. Van Holstein: „Hoe meer we weten hoe meer we kunnen verdienen. Uiteindelijk moeten we de eindklant samen met onze klanten enthousiast maken voor ons product.”

Foto’s Gert van Santen

Van Holstein vroeg zich ook af of de veilingklok nog toekomst heeft voor gerbera. Steeds meer handel wordt via de digitale marktplaats gedaan. Gerbera loopt hierin voorop. „Ons aanbod staat via een vmp-koppeling bij de exporteur in de webshop en op een online handelsplatform. Wij gaan hierin mee. Onze eigen webshop geeft een overzicht van de actuele voorraden. Vanaf volgende week is onze webshop via een app beschikbaar. Ondanks dat de klok voor gerbera een marginale rol speelt wordt, bepaalt ze wel de prijs. Dat is niet te rijmen.”

Volgens Leo van Holstein zijn kopers, die voorheen goed prijzen betaalden voor topkwaliteit, daar steeds minder toe genegen. Ze laten zich vaker leiden door de prijs bij de foto. „Het lijkt erop sterk op dat er geen meerprijs meer betaald wordt bij gerbera. Het blijft een natuurproduct dat je met eigen ogen moet zien. Daarom nodige wij klanten uit. We hopen zo onze filosofie op hen over te brengen”, aldus Van Holstein afgelopen vrijdag, 1 november.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties