Holland Rail Terminal focust in eerste instantie op Berlijn

Het plan voor de aanleg van de Holland Rail Terminal (HRT), langs de A12 bij Bleiswijk, focust in eerste instantie op het goederenvervoer per trein naar Berlijn, een spoortraject dat in 24 uur kan worden gereden. Dat stelt Ruud Egas, vanuit VNO-NCW kwartiermaker HRT, in De Heraut, de lokale krant van Lansingerland.

Het streven is om in 2022 de eerste goederentreinen te laten rijden. De terminal zal op bedrijventerrein Klappolder in Bleiswijk worden gebouwd. De opstelplaatsen voor de vrachtwagens met trailers komen op bedrijventerrein Bleizo. De treinen moeten vanaf de Bleizo-kant onder de N209 door richting de Klappolder naar de terminal gaan rijden. Zodra de trailers op de trein staan, rijdt deze weer terug naar Bleizo om vervolgens het spoor richting Gouda en verder op te gaan.

Voorbeeld van een railterminal voor de overslag van goederen van weg- naar spoorvervoer. Foto: gemeente Lansingerland

Momenteel laat de provincie Zuid-Holland een kosten-batenanalyse opstellen. Valt die positief uit, dan kan het plan worden uitgevoerd en start het vergunningentraject. Voor de glastuinbouw in Lansingerland, maar ook voor de logistieke dienstverleners en transportbedrijven, is een railterminal in Bleiswijk ideaal gelegen, zo blijkt uit eerder onderzoek. De locatie garandeert hoge volumes en een constante goederenstroom. Vanuit de railterminal kunnen de Duitse, Scandinavische, Oostenrijkse, Zuid-Europese en Chinese markten van (verse) bloemen, planten, groenten en fruit worden voorzien en zijn retourstromen verzekerd.

Bedoeling is om met drie treinen per dag beginnen en dat aantal geleidelijk op te voeren naar tien à twintig per dag. „De (vers)producten leggen het grootste deel met de trein af. Het voor- en natransport wordt met vrachtwagens gedaan. Natuurlijk nemen we ook retourlading mee; daar zijn we in Berlijn al volop mee bezig”, aldus Egas in De Heraut.

Bleiswijk beste papieren
Uit eerder onderzoek bleek dat Bleiswijk de beste papieren heeft voor de vestiging van de HRT (Rotterdam en Alphen aan den Rijn zijn ook in de race). Een consortium en HRT ijvert voor de komst van het project naar Bleiswijk. Bij dit samenwerkingsverband zijn onder meer aangesloten: Horticoop, Anthura, Bunnik Plants, Ammerlaan, Royal Lemkes, Samskip Van Dieren, Visbeen, Stenaline, Gistworld, Combilo en Railbrokerz.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties