Hogere omzet bij FloraHolland met Moederdag

De afgelopen twee weken lag de omzet gemiddeld 2,5% hoger ten opzichte van dezelfde periode in 2017 bij Royal FloraHolland. De veiling meldt dat vooral tuin- en kamerplanten het goed deden.

De tuinplantenaanvoer steeg begin mei fors. In totaal werden er in de twee weken voor Moederdag 33% meer tuinplanten verhandeld. De gemiddelde prijs was ten opzichte van vorig jaar lager. Kant-en-klaar producten deden het volgens de veiling goed.

De aanvoer van kamerplanten was afgelopen weken  groter dan in 2017. De omzet steeg bij FloraHolland met 7%; de gemiddelde prijs was gelijk.

Van snijbloemen kwamen er minder stuks voor de klok. Vooral bij roos en gerbera bleef de aanvoer achter. Troschrysant en lisanthus waren in trek. Gemiddeld lag de gemiddelde prijs van snijbloemen op hetzelfde niveau als vorig jaar.

Week 19 kende bij FloraHolland vier veildagen. Dit zorgde vorige week voor  ophef. De opvatting van telers en handelaren was dat in de Moederdagweek de klokken gewoon vijf dagen horen te draaien, dus ook met Hemelvaart.

Volgens Royal FloraHolland is er een enquēte geweest en daaruit bleek juist dat het merendeel van de klanten liever niet wilden veilen. Dutch Flower Group (DFG) was een van de partijen die vóór het niet-veilen op Hemelvaartsdag was. „Wij zijn niet te afhankelijk van de klok op zo’n dag. Wij hebben direct contact met de meeste van onze kwekers en hebben ook veel vooruit gepland voor Moederdag; alles valt of staat hierbij met een goede planning. Wij willen de feestdagen zoveel mogelijk vrij houden als mogelijk voor onze medewerkers, al werd er natuurlijk bij ons ook gewerkt op een aantal afdelingen waar het echt nodig was”, zo geeft Marcel Zandvliet, Director Marketing & CSR van DFG aan.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties