Tot vier jaar terug lag de focus van de Hoek Group op de export naar Engeland en ging 90% van de handel daar naartoe. Tegenwoordig leveren zij aan 57 landen wereldwijd. „Deze spreiding in afzet heeft zeker de afgelopen maanden goed uitgepakt”, zegt Ruben Hoek.
De Hoek Group levert aan het hoge segment. Het klantenbestand is nog steeds intact. „We staan er ook van te kijken, maar veel bloemisten zijn vooral meer online gaan doen”, zegt Ruben Hoek.
Met name richting UK, Ierland en Scandinavië heeft de handel de afgelopen maanden goed doorgelopen. „Wij hebben het in maart twee weken heel rustig gehad. Onze concurrenten reden ook niet. Als er geen lijnrijder meer voor je deur komt, ga je op zoek naar een andere leverancier die fijnmazig kan leveren. Er hebben de afgelopen maanden diverse klanten aangeklopt. In Engeland hebben we er 124 bloemisten bij gekregen.”
Toch laat de coronacrisis ook zijn sporen na bij dit handelsbedrijf. Een groot probleem zijn de hoge kosten voor de luchtvracht.
Meer lezen over de strategie en de fijnmazige leveringen? Lees het hier of in Vakblad voor de Bloemisterij, nummer 28.